Článek
„Pocity jsou stále stejné. Za ten rok se udála už řada příjemných věcí, a to nejen u mě, ale i u těch, co jsem s nimi ve spojení,“ řekla Naděžda Tomčíková, zdravotní sestra, která v rychlíku cestovala a po nárazu jako jedna z prvních ošetřovala zraněné. Právě ona je čestnou předsedkyní občanského sdružení Comenius 2008, které se o stavbu pomníku stará.
„Doufám, že to do toho 8. května stihneme,“ dodala s tím, že pietní místo mohlo být už dávno hotové. „Ale bylo potřeba vyřídit plno papírů.“
Přišel i autor pomníku
Uctít památku osmi lidí přišly v neděli po 10. hodině dopoledne k místu tragédie desítky lidí. Byl mezi nimi i strojvůdce Jiří Šindelář. Nebýt jeho pohotové reakce, kdyby nebrzdil, mohlo být mrtvých mnohem více. Tichou vzpomínku věnoval mrtvým i akademický sochař Miroslav Rybička, který je autorem plánovaného pomníku. Ten bude široký čtyři, a vysoký dva metry. Vyroben bude z pohledového betonu. „Symbolika je v tom, že se dva směry v jednom momentě proťaly. Vrchní část má evokovat střet těch dvou obrovských hmot, které se tady navršily,“ popsal.
Osmého srpna 2008 se krátce před půl jedenáctou dopoledne zřítila před projíždějící vlak EuroCity 108 Comenius mířící z Krakova do Prahy ocelová konstrukce silničního mostu. Následky nárazu byly tragické: 8 mrtvých, 90 zraněných, škody vyšší než 168 miliónů korun.
Kriminalisté uzavřeli vyšetřování teprve letos v půli července. Dohromady navrhli obžalovat z trestného činu obecného ohrožení 10 lidí: tři zaměstnance firmy ODS – Dopravní stavby, která byla generálním dodavatelem rekonstrukce mostu, pět pracovníků společnosti Bögl & Krýsl, která byla subdodavatelem a byla odpovědná za pohyb opravené mostní konstrukce, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje a živnostníka, který pracoval pro Bögl & Krýsl.