Článek
„Řada lidí si kontakty na řemeslníky posháněla sama. S tím až na výjimky problém nebyl, stejně jako nebyl problém se střešní krytinou. Té se naštěstí podařilo zajistit dostatek. Problémy byly a jsou s nedostatkem izolačního materiálu, čekat se musí i na některé speciální, například klempířské práce,“ řekl Právu starosta Moravské Nové Vsi Marek Košut.
Podle něj jsou proto důležité databáze, které jednotlivé obce mají a kde mohou nabídnout své služby specialisté. „Jejich profese se budou hodit třeba až za několik dnů či týdnů. Třeba po dodávce nového krovu, jehož výroba nějakou dobu trvá. Ale věřím, že si v tomto dokážeme poradit,“ dodal Košut.
Dostálová: Na pračku peníze z fondu na likvidaci škod po tornádu určené nejsou
Zároveň ocenil nejen dobrovolnickou a samozřejmě finanční pomoc z celé země, ale i pružnost likvidátorů pojišťoven, odhadců, statiků a dalších odborníků, bez kterých by nemohly záchranné práce tak rychle postupovat.
Nedostatek některých materiálů však vede k tomu, že podobně jako v Moravské Nové Vsi vyzývají i jinde při odběru stavebnin, jež mají obce ještě k dispozici, k ohleduplnosti. „Takový materiál je určen jen k první pomoci, je potřeba, aby se dostalo na všechny,“ apelují z vedení obce.
Tornádo bylo kategorie F4, uvedli meteorologové. Postupovalo 26 kilometrů
Pořád chybí i elektřina
„Měli jsme zde dobrovolníky, kteří byli zruční, dokázali si najít práci sami a byli určitě mnoha lidem přínosem. Mnozí se však už musí vrátit domů, za svou prací, a taky už jim mohou ubývat síly,“ popsala koordinátorka nabídky práce
v Mikulčicích.
Tašky z domů, které půjdou k zemi, pomáhají v Břeclavi při opravě jiných střech
Většina z 63 budov určených k demolici je již srovnána se zemí, majitelé poškozených střech usilovně závodí s časem, shání trámy, oplechování a střešní tašky. Takový stav popisují na mikulčické radnici, jež také zveřejňuje kontaktní formuláře pro řemeslníky, kteří by mohli do obce přijet i později a pomoci.
V obcích byl již z větší části proveden úklid sutě, současně ohlášením konce „velkého úklidu“, jak informoval krizový štáb JM kraje, od pátku 9. července byla zrušena krizová telefonní linka 800 129 921. Od 25. června, kdy byla spuštěna, odbavili operátoři sbírající humanitární pomoc i nabídky od firem pro oblasti zasažené tornádem 4823 hovorů.
Rekordních 1157 hovorů
Nejvíc vytížená byla linka den po ničivém tornádu, které zasáhlo území jižní Moravy 24. června. „To jsme zaznamenali rekordních 1157 telefonátů,“ informovala Alena Knotková z jihomoravského krajského úřadu, který se i nadále bude podílet se svými lidmi v zasažených obcích na koordinaci pomoci spolu s humanitárními pracovníky. Ti jsou ve všech obcích.
FOTO: Týden po apokalypse. Suť pomalu mizí, objevují se nové zdi a střechy
Největší problém v oblasti je v současnosti podle hejtmana Jana Grolicha (KDU-ČSL) s dodávkami elektřiny. Bez ní bylo v pátek dopoledne ještě přes sedm set domácností. „Na elektřině se pracuje, to je trochu větší problém, musí se budovat nové, provizorní vedení,“ vysvětlil hejtman.