Článek
„Už opravdu dlouho jsme se těšili, až to bude hotové. Na obchvat jsme čekali hrozně dlouho,“ řekl Novinkám Václav Matyska z Jaroměře, který se na nově vybudovanou komunikaci vydal na kole.
„Potěšilo nás, že už je vybudovaný nově i úsek cyklostezky směrem na Kuks, která obchvat křižuje. Křížení vede nově pod mostem a má zpevněný povrch,“ pochválil Matyska.
Nová silnice, která je vlastně přeložkou stávající I/33, měří 6,6 kilometru a stavbaři ji budují od září 2022. Na dálnici D11 se napojuje nedaleko Hořenic a u Velkého Třebešova se napojuje na obchvat České Skalice. Z Jaroměře vyvádí tranzitní dopravu mířící z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Jak uvedl starosta Jan Borůvka (ANO), je to denně minimálně 15 tisíc osobních i nákladních automobilů.
Silnice jako parkoviště
„To samozřejmě představuje zvýšené emise, oděrky z pneumatik, zvířený prach od výfuků. A neskutečné kolony, dusící centrum Jaroměře. I když na druhou stranu tím, že na hlavní silnici vzniklo de facto parkoviště, tak tu vlastně ani nebylo nebezpečno. Doprava cukala krokem,“ řekl s velkou nadsázkou starosta. Od zprovoznění obchvatu si slibuje právě zklidnění. Zejména v Husově třídě, kam mimo jiné míří místní i turisté do městského muzea sídlícího v národní kulturní památce, kterou je kubistická budova Wenkeova domu.
„Původně měla být tato silnice převedena na kraj, ale naším zájmem je převzít ji a upravit pro smíšený provoz. Využívat ji jako místní komunikaci. Ředitelství silnic a dálnic ji ještě před předáním zrekonstruuje a my už připravujeme projekt na další změny včetně snížení chodníků, osazení zeleně včetně stromů a podobně,“ prozradil plány starosta Borůvka.
Ještě osadí ploty proti zvěři
Část obchvatu, který po dokončení ulehčí nejen Jaroměři, ale i sousedním obcím Čáslavky, Dolany a Svinišťany, úspěšně prověřila už počátkem týdne zatěžkávací zkouška. Na 450 metrů dlouhou estakádu přes řeku Labe u obce Hořenice najelo pět kamením plně naložených náklaďáků. Dohromady to představovalo zatížení o váze 240 tun. Do otevření celé trasy i automobilům zbývá dokončit například instalaci dopravního značení, některé terénní či vegetační úpravy či svodidla.
„Také zbývá osadit záchytné ploty proti zvěři a dodělat některé práce na nájezdovém mostě ve Svinišťanech,“ dodal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl, podle jehož vyjádření se stavba nemusela vypořádávat se zásadními technologickými problémy.
„Největším problémem byla právní řež kolem sporných pozemků,“ přiznal Rýdl. Někteří z vlastníků potřebných pozemků totiž nesouhlasili s vyvlastněním. Letos v lednu však Ústavní soud odmítl jejich stížnost a potvrdil starší rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové a Nejvyššího správního soudu o vyvlastnění.