Článek
„Jsem na sebe naštvaná, čekala jsem zásilku, převzala dobírku a v krabici byly bačkory, které jsem si neobjednala,“ svěřila se. Za nevyžádaný balík zaplatila pošťákovi 2100 korun.
Případy podvodných balíčků na dobírku zaznamenali policisté už loni i předloni v listopadu a prosinci. Pokud se jim podaří případ, jako je ten paní Libuše, objasnit, prodejci za trestný čin podvodu bude hrozit až dva roky vězení.
Česká obchodní inspekce nyní řeší desítky stížností i na takzvané mystery boxy. Na internetu se dají pořídit pod názvy: Nedoručená zásilka, Balík plný tajemného obsahu nebo Balíček s překvapením.
Místo kupců šmejdi. Podvodů na webových bazarech je čím dál víc
Jedná se o prodejní fenomén, který obchodníkům umožní prodat například zboží, které si nevyzvedl adresát. Spotřebiteli na oplátku slibuje nákup neznámého zboží ve stejné nebo vyšší hodnotě, než je jeho pořizovací cena.
Na internetu se dají tímto způsobem koupit například sběratelské figurky pro děti, stavebnice známých značek, ponožky nebo kosmetika v ceně od desítek korun po částky v řádu několika tisíc. Ne vždy jsou zákazníci spokojeni.
„Objednal jsem si pro srandu dva balíčky podle YouTube. V jednom byla věc, kterou jsem nepotřeboval, ale cena odpovídala. V druhém bylo led svítidlo a vůbec nefungovalo,“ napsal do redakce Práva své zkušenosti Petr K.
„Kontroly probíhají, protože tento jev v posledních týdnech graduje,“ potvrdil Právu mluvčí obchodní inspekce František Kotrba, výsledky kontrol ale zatím komentovat nechtěl.
Prevence? Nakupovat u osvědčených firem
„Podněty upozorňují mimo jiné na to, že spotřebitelé obdrželi v mystery boxu, za nějž zaplatili cenu v řádu stokorun, pouze bezcenné drobnosti. Že jim bylo prodejcem zamítnuto jejich právo v zákonné lhůtě čtrnácti dnů odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem a zboží vrátit nebo že s nimi prodejci nekomunikují,“ upřesnil mluvčí inspekce.
Lidé inspektorům hlásí, že v balíčku dostali například bezcenné plastové hřebeny. Kontroloři se proto zaměřili na smluvní podmínky v e-shopech nebo pravost zveřejňovaných recenzí. Prevencí je podle inspekce nakupovat u osvědčených firem.
„Musím spotřebitele upozornit, aby nákupy zvažovali a věděli, s kým na internetu uzavírají smlouvu a vůči komu budou případně uplatňovat svá práva. Aby věnovali pozornost obchodním podmínkám, fórům a doporučením spotřebitelských organizací,“ varoval ředitel inspekce Jan Štěpánek.