Článek
Kapacitně a technicky nevyhovující mezinárodní silnicí spojující kraj se Slovenskem projíždí podle červnového sčítání dopravy kolem 25 tisíc vozidel denně, z toho přes 6 tisíc kamiónů. Blokáda měla původně probíhat tak, že lidé budou silnici přecházet pouze v době, když na semaforu bude svítit zelená.
„Naše představa o protestu byla naprosto jiná. Chtěli jsme respektovat zákony České republiky,“ krčil rameny starosta Bystřice Ladislav Olšar (ČSSD). Přiznal, že situace se mu vymkla z rukou, a proto se protest zvrhl v živelný. „Po půlhodině vysvětlování jsem to vzdal. Lidé řekli: přišli jsme teď protestovat a chceme, aby byl tento protest vidět, cítit a slyšet. Chceme, aby se už konečně něco řešilo!“

Blokáda silnice na Třinecku
Dvouhodinová protestní akce proběhla bez větších konfliktů. Pouze jeden z šoférů kamiónu, který převážel živé ryby, se snažil lidská těla prorazit. S několika místními se pohádal, nakonec je ale přesvědčil a lidé ho přes přechod pustili. V několikakilometrových kolonách na obou stranách stály i autobusy. Ty nakonec mohly blokádou projet jen za asistence policejních vozů.
„Nemáme zájem, aby řidiči byli našimi rukojmími, ale jsou naším argumentem pro to, aby se k nám vláda přijela podívat a začala řešit,“ vysvětlil Olšar.

Silnice je technicky nevyhovující.
Součástí protestní akce bylo i podepisování takzvané Bystřické výzvy. Tu přímo na místě podepsali všichni účastníci protestu. „Stát by měl začít přemýšlet nad tím, jak chránit svůj majetek. Měl by umravnit přepravce, ekonomicky zvýhodnit ty, co převáží zboží v noci, a připravit koncepci rozvoje silniční sítě. Stát by měl říct, že prioritou není silnice na lyže do Krkonoš, ale silnice spojující několik států, kterou využívají dopravci k transportu zboží,“ poukázal bystřický starosta.
S tím, že je silnice mezi Třincem a slovenskou Žilinou přetížená, souhlasí i představitelé Moravskoslezského kraje. „Je to jedno z nejzranitelnějších míst na cestách v kraji, jehož řešení však bude mít dopad i za hranicemi České republiky,“ upozornil náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Dodal, že kraj se zavázal jednat s ministerstvem dopravy.

Blokáda silnice na Třinecku
Po celou dobu protestu byly na místě i policejní hlídky. „Kolony byly dlouhé zhruba tři čtyři kilometry. Na jedné straně sahaly až Vendryni a dál k Třinci, na druhé byly až po hranice se Slovenskem,“ vypočetl frýdecko-místecký policejní mluvčí Ivan Žurovec.
Potvrdil, že přesně ve 12 hodin se lidé začali rozcházet a fronty automobilů se daly do pohybu. „Rozjíždělo se to ale velice pomalu minimálně hodinu,“ doplnil. Co se týče protestu, podle Žurovce se lidé bráněním řidičům v jízdě dopustili přestupku. „To, co se stalo, není v souladu se zákonem. Lidé narušili plynulost silniční dopravy a dopustili se přestupku. My jsme se jim snažili domlouvat, ale marně,“ poznamenal policejní mluvčí.
Ministerstvo dopravy ústy svého mluvčího Karla Hanzelky má proti protestu v Hrádku výhrady. „Považujeme trošku za nefér dělat hned druhý den takovouto akci, aniž by byl učiněn pokus o dialog s novým vedením ministerstva,“ řekl. Ujistil ale, že silnice I/11 patří mezi priority nového ministra dopravy, který chce situaci řešit. „Pan ministr tu situaci vnímá velmi intenzivně. Koncem července plánuje cestu do regionu, chce se podívat přímo na místo,“ naznačil Hanzelka.