Článek
„V případě, že již požár vypukl a cestovní kancelář i přesto klienty do destinace zasažené požárem dopravila, tak se již nejedná o nepředvídatelnou situaci, které nešlo zabránit, a cestovní kancelář se v takovém případě nemůže zprostit odpovědnosti za škody i nemajetkovou (psychickou) újmu klientů,“ uvedla Marelová. Klientům zároveň doporučuje, aby se v tomto případě nebáli požadovat vyšší odškodnění.
Několik lidí o víkendu přicestovalo do místa, kde hořelo. Do hotelu se ani nedostali a vrátili se zpět do Česka. „My jsme odlétali v sobotu večer, kdy už jsme věděli, že tam hoří. A volali jsme cestovní kanceláři, aby nám řekli, ať tam neletíme. A oni nás tam poslali,“ řekla v pondělí žena, která do Řecka cestovala s malou dcerou, po návratu na pražské letiště.
Já bych tady byl hodně opatrný
Naopak ti, kteří na jih Rhodu odcestovali ještě předtím, než tam začalo hořet, náhradu výdajů spojených s evakuací, ztracenými zavazadly nebo újmy z narušení dovolené požadovat nemohou. Podle Marelové se jedná o zásah takzvané vyšší moci a cestovní kancelář či agentura neměla možnost, jak situaci zabránit.
Mapy: Kde hoří na Rhodu a v celém Řecku
„Myslím, že každý, kdo uvažuje o cestě na Rhodos, by měl poslouchat bedlivě pokyny a doporučení především ministerstva zahraničí. Cestovní kanceláře situaci vyhodnotily tak, že nadále aspoň do některých částí tohoto ostrova posílají zájezdy a české občany. Já bych tady byl hodně opatrný,“ uvedl k cestám do destinace premiér Petr Fiala. Nemyslí si, že lze v tuto chvíli cestu na Rhodos doporučit, ale je to podle něj na rozhodnutí každého.
Cestovka má zajistit evakuaci
Pokud požár destinaci zasáhne až na dovolené, pořadatel zájezdu má povinnost zajistit klientům bezpečí. Podle úterní tiskové zprávy spotřebitelské společnosti dTest se to týká evakuace do vzdálenějšího hotelu nebo zpátky do České republiky.
„Taková situace by byla považována za vadu zájezdu, kterou je pořadatel povinen bez odkladu řešit. Mimo to má účastník zájezdu právo také na takzvanou pomoc v nesnázích, zahrnující například údaje o zdravotních službách či náhradní cestovní řešení,“ řekla za dTest Eduarda Hekšová.
Odškodné? Cestovky mlží
Tito klienti mají podle Marelové rovněž nárok na odpovídající slevu z ceny zájezdu. Ta se počítá na základě délky trvání vady a jejího rozsahu. Upozornila však, že je problematika velmi složitá, a svou situaci by proto klienti měli řešit individuálně.
Právní předpisy řeší také případy, kdy se klienti do požárem zasažených oblastí teprve chystají. „Pokud z tohoto důvodu nezruší zájezd sama cestovní kancelář, pak máte právo od smlouvy o zájezdu odstoupit a pořadatel je povinen vám vrátit všechny uhrazené prostředky,“ řekla Hekšová.
„Mimořádná okolnost musí nastat přímo v místě určení cesty nebo jeho bezprostředním okolí,“ uvedla dál společnost dTest. Pokud se klienti rozhodnou neodcestovat na sever Rhodu, kde požáry aktuálně nejsou, prodejce zájezdu je podle společnosti dTest oprávněn zaúčtovat klientům odstupné podle ujednání ve smlouvě.