Článek
Nižší ceny potravin, za nimiž zejména lidé z pohraničí jezdí do Polska a Německa dlouhodobě, ponoukly premiéra, aby si ověřil, jak se ceny identického zboží liší.
Fiala vyrazil do německého Waldsassenu, který na německé straně sousedí s Chebem. Pro kontrolní nákup si zvolil děvět položek, mezi nimiž nechybělo mléko, máslo, chléb, ale též čokoláda, kečup, Nutella či Coca-Cola. Cena nákupu byla necelých 20 eur, tedy zhruba kolem 500 korun.
Když následně vyrazil premiér do Chebu nakoupit totožné produkty, zjistil, že totožné položky byly o více než 60 korun dražší.
Pomalu, ale přece. Některé potraviny v obchodech viditelně zlevňují
„Prakticky totožné výrobky od stejných producentů, od stejných výrobců jsou v České republice prostě dražší, ale navíc se zdá, že v Německu mají větší balení,“ konstatoval.
Některé položky nákupního koše podle něj byly v Německu pouze o něco málo levnější, ale třeba máslo v Česku jej vyšlo o více než třetinu dráže.
Podobně velký cenový rozdíl shledal Fiala i v případě Nutelly. Tu nakoupil za 169,90 Kč, zatímco v Německu vyšla v přepočtu na 113,30 Kč.
Tuzemské balení však mělo hmotnost pouze 600 gramů, zatímco německé 750 gramů. Cena Nutelly v ČR je tak ve srovnání s Německem téměř dvojnásobná.
Rozdíl ve velikosti balení shledal premiér i u Coca-Coly. Přepočtená cena 36,80 Kč za lahev v Německu se vztahuje k objemu 1,25 litru, přičemž litr vyšel na 29,40 koruny. V Chebu koupené litrové balení stálo 32,90 Kč.
Zemědělci zlevňují už několik měsíců. Pes je zakopaný v obchodech
Podobná kouzla s cenou a objemem shledal předseda vlády též u kečupu značky Heinz, který se v Česku zdá být levnější, ale pouze do okamžiku, kdy kupující zjistí, že za 76,90 Kč dostane 450 gramů, zatímco v Německu za v přepočtu 86,20 Kč dostane 570 gramů.
Ačkoliv výrobci a prodejci svorně tvrdí, že jsou jejich marže přiměřené, ceny v tuzemsku zůstávají i vzhledem ke kupní síle německých spotřebitelů tristní.
Premiér po zkušenosti z „malého kontrolního nákupu“ zopakoval, že vláda bude pokračovat v kontrolách a tlaku na výrobce i prodejce, neboť cenotvorbu ovlivňovat nemůže.
Od výrobců, zejména mezinárodních firem, prý bude chtít Fiala slyšet „veřejné vysvětlení“.
S tím, že podobné či identické komodity jsou v zahraničí často výrazně levnější, se Češi setkávají dlouhodobě. V době vysoké inflace jsou tyto cenové rozdíly ještě markantnější.