Článek
Společnost Omnipol, která české armádě dodala letouny Casa a zároveň systém pasívní ochrany, tento systém neumí zprovoznit. V čem je chyba?
Zkoumáme, co je v nepořádku se systémem pasívní ochrany. Je to poprvé, co se to stalo u těchto letounů. Po světě létá těchto strojů asi osmdesát. Společně s českým letectvem jsme prováděli testy, které tento problém měly vyřešit. Zkoušky byly ukončeny minulý týden a v současnosti zkoumáme výsledky.
Jak dlouho to bude trvat?
Nevíme, mohly by to být dva dny nebo dva měsíce. Jde o softwarový problém, nejde o technický problém s letadlem. Systém pasívní ochrany sice funguje, ale nechová se přesně podle našich představ v některých nastaveních. Chceme, aby systém pracoval co nejlépe, a na tom pracujeme. Prodáváme celý systém, nikoli jen letoun.
EADS, součást Airbus Military, za jeden stroj Casa získala pět letounů L-159. Co s nimi chce vaše společnost udělat? Podle smlouvy s českým ministerstvem obrany by měly sloužit k výcviku. Je tomu tak?
Součástí smlouvy s ČR je i barter, tedy výměna. Pokud je nejsme schopni prodat, riziko je naše. Část letadel však již létá. Nemohu se však zmiňovat o tom, s kým jednáme. Aktivně se však ve věci angažujeme. Tato část dohody je citlivá, protože jednáme s dalšími zákazníky a nechci rozhovory ohrozit.
Můžete potvrdit, že o L-159 má zájem stát z Latinské Ameriky?
Jednáme s několika zeměmi, o kterých víme, že mohou mít o tyto letouny zájem. Nejde jen o Latinskou Ameriku. O jaké státy jde, však nemohu prozradit.
Do konce července měla česká společnost Omnipol, která zprostředkovala prodej čtyř letadel CASA, zprovoznit systém pasívní ochrany těchto strojů. To se jí nepodařilo, a proto česká obrana začala vyžadovat smluvní sankce několika desítek tisíc korun denně. |
---|
Systém ochrany vyšel na 150 miliónů korun. Za tři letouny obrana zaplatila 3,5 miliardy a jeden stroj vyměnila za pět nepotřebných bitevníků L-159. Španělská firma si je odvezla do hangárů v Seville a snaží se je prodat dál. Podle informací Práva EADS jedná např. s Paraguayí. |