Článek
„V loňském roce jsme se také připojili k iniciativě Net Zero a Destination 2050. Konkrétní kroky k dosažení minimalizace emisí cílíme na rok 2030, čisté nuly plánujeme díky kompenzačním projektům dosáhnout v roce 2050,“ uvedl šéf Letiště Praha Jiří Pos.
Škoda splnila svůj cíl v emisích CO2. Díky elektrifikaci
Letiště chce uhlíkové neutrality dosáhnout postupně.
Jeho zástupci dále uvedli, že své emise snižuje už od roku 2010 v rámci programu světových letišť na dekarbonizaci ACI Airport Carbon Accreditation, a to tempem v průměru o tři až pět tisíc tun oxidu uhličitého ročně.
Toulouská deklarace spojuje evropská letiště, vlády evropských zemí, Evropskou komisi, průmysl i odbory při snaze o dekarbonizaci letectví v horizontu příštích 28 let.
Dánsko chce mít do roku 2030 vnitrostátní leteckou dopravu bez emisí
Význam dokumentu spočívá hlavně v položení základů pro další konkrétní kroky, jako je vytvoření Paktu EU pro dekarbonizaci letectví. V celosvětovém měřítku je pak důležitý pro stanovení cíle pro mezinárodní letectví Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, která je přidružena k OSN.
Jak chce letiště dekarbonizovat
Pražské letiště chce uhlíkové neutrality dosáhnout řadou opatření. K základním cílům patří minimalizace produkovaných odpadů, snižování hlukové zátěže a spolupráce s partnery na snižování emisí.
Zákaz aut se spalovacími motory je pro Fialu nepřijatelný
Vzhledem k tomu, že při leteckém provozu není reálné dosáhnout čisté nuly, bude letiště zbývající emise kompenzovat investicí do úsporných projektů a technologií, které budou oxid uhličitý pohlcovat z atmosféry, uvádí zpráva.
V minulosti letiště pro snižování emisí již provedlo několik úsporných projektů. Šlo například o výměny osvětlení, kotlů či kompresorových jednotek. Letiště také provozuje vlastní fotovoltaické elektrárny.