Článek
Velkou podívanou nabídly akrobatické skupiny, především Breitling Jet Team létající na českých L-39 Albatrosech. Ještě neuvěřitelnější ale byli Očovskí bačovia, kteří létají na čtyřech bezmotorových Blanících. Je to snad jediná čtyřčlenná akrobatická skupina na větroních. Letos opět ukázali něco nového – looping. Exotiku přinesli hosté z Jordánska.

Albatrosy akrobatického týmu Breitling
Zatímco v letových ukázkách se předvedly u nás většinou už dobře známé stroje, jako je F-16 a slovenský MiG-29, na zemi bylo k viděné hodně. Návštěvníci mohli projít interiér transportních letadel C-130 Hercules belgických vzdušných sil i u nás málo obvyklý C-160 Transall z Německa umožňující přepravovat výsadkáře i raněné.

Fronta diváků na prohlídku interiéru tranportního letadla C-160 Transall
Ale největší zájem byl o americký stroj pro tankování ve vzduchu KC-135, letitý typ na bázi dopravního Boeingu 707, který potřebuje akutně vystřídat, ale výběrové řízení už bylo dvakrát pro podvody zrušeno.

Američané přdstavili tankovací letadlo KC 135
Ale lidé měli velký zájem i o interiér Boeingu 737 v barvách nové dceřiné společnosti ČSA Holidays, která ukazuje, jak se chce ČSA uplatnit na trhu charterů s dovolenkáři.

ČSA představila Boieng 737 v barvách své dceřinné společnosti Holidays

Posádka německého Typhoonu na hřbtě stroje
A k vidění byl i německý Eurfighter Typhoon a řada dobře známých strojů, jako byla britská tornada nebo F-16, kromě dánských přilétly i belgické a nizozemské z asociace tygřích letek. Dánové u svou předvedli i ve vzduchu a bylo možné srovnávat jejich možnosti s možnostmi gripenů.

Dánská F-16 na startu
Absence leteckých ukázek Britů, Francouzů a menší zastoupení americké USAF ale neubrala akci na zajímavosti. Velký prostor dokázala plně využít naše armáda.
A nebylo to jen předvedení možností těžkých bitevních vrtulníků Mi-24 / 35, která nás proslavily po celé Evropě. Právě naši piloti jako první ukázali jak obratný je tento vrtulník, i když letos měly Hindy velkou konkurenci v předvádění lehčí Agusty A109 belgického letectva . Ale Hindy bylo možné vidět i při útoku na pozemní cíle.

Belgický vrtulká Agusta A109
Piloti gripenů neukázali jen obratnost a výkonnost svého stroje, ale také zásah proti civilnímu letadlu, které nereagovalo na příkazy věže. A obdiv si zasloužili nejen stíhači, ale také pilot dopravního boeingu společnosti Holidays, se kterým dělal neuvěřitelné kousky.

Nezvyklá společná akrobacie Delfína a Jaku 52
Nechyběly albatrosy a alky, ale poprvé byl k vidění taky nový transportní letoun CASA C295.

Pohled do kokpitu Herculesu
Mimořádně zdařilá byla také prezentace záchranářů při misi SAR (Search And Rescue), kdy ukázali všechny části mise a nekončili jen u zvedání lidí z země na laně.

Vrtulník W3A Sokol předvádí záchranu při akci SAR
Vrtulník W3A Sokol předvádí záchranu při akci SAR
Velký zájem byl i o možnost nahlédnout do kabiny gripenu nebo o protiletadlové rakety systému Kub i další pozemní techniku, jako byla vozidla Iveco nebo Dingo.

Ve vzduchu se objevil i napodobenina dvojplošného Camelu
K vinění nebyla jen moderní technika, ale i letitý Boeing Stearman z meziválečných časů. Velkou pozornost vzbudilo i vystoupení dvou dvojplošníku Antonov An-2, stejně jako nezvyklá kombinace proudového L-29 Delfínu s vrtulovým Jakem 52.
Na nebi se objevil i trojplošník, i když v ukázce leteckého souboje z první světové války se střely jen nepříliš věrné nápodoby strojů Fokker Dr. I a Sopwith Camel.

První světovou válku připomínal i trojplošník napodobující rudý Richthofenův Fokker Dr I.
První světovou válku připomínal i trojplošník napodobující rudý Richthofenův Fokker Dr I.