Hlavní obsah

Leteckou záchranku bude možná provozovat stát

Praha

Leteckou záchrannou službu i vrtulníky by mohl provozovat stát. O tendru na soukromého provozovatele měla ve středu rozhodnout vláda, kvůli neshodám se ale celá věc přesunula na příští týden.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Vrtulník letecké záchranné služby

Článek

Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) má do příštího týdne připravit dvě varianty - buď původně navržený tendr na soukromé provozovatele, nebo že všech deset základen převezme od roku 2017 ministerstvo obrany, tedy armáda.

Nyní osm z deseti základen provozují soukromé firmy a po jedné armáda a policie. Smlouvy se soukromými provozovateli na konci letošního roku vyprší.

„Vláda dnes materiál odsunula s tím, že ministerstvo zdravotnictví předloží na příště dvě varianty usnesení - tedy že se provozovatelé vysoutěží, nebo od 1. ledna 2017 službu zajistí ministerstvo obrany a dostane na to od ministerstva financí peníze,” uvedl zdroj ČTK s připomínkou, že už dříve obrana i vnitro rozšíření působnosti na další základny odmítly.

Později Němeček novinářům řekl, že by převedení letecké záchranky pod obranu považoval za elegantní řešení. Ministerstvo zdravotnictví již o této variantě dříve uvažovalo, ale narazilo na nesouhlas obrany a ministerstva vnitra.

Babiš kritizoval vysokou cenu

Tendr na leteckou záchrannou službu spadá do působnosti náměstka Josefa Vymazala (ANO). Jeho stranický šéf Andrej Babiš podle zdroje ČTK zpochybnil, že by službu měly zajišťovat soukromé firmy. Zdá se mu to drahé.

Při předchozím projednávání tématu na vládě kritizoval Babiš navrženou cenu tendru. Prý by ministerstvo obrany mohlo zajistit provoz z vlastních zdrojů, zřejmě by na to dostalo dotaci ze státního rozpočtu.

Němeček v odůvodnění pro středeční jednání vlády uváděl předpokládanou cenu vycházející z dosavadní ceny 3,128 miliardy korun. Dva znalecké posudky, které má k dispozici, se totiž zásadně liší cenou a nemůže je použít. Od Ústavu soudního znalectví v dopravě Dopravní fakulty ČVUT je cena odhadnuta na 3,788 miliardy a od Znaleckého ústavu VŠE na 1,739 miliardy korun bez DPH.

Rozdíl je podle ministra dán hlavně rozdílným hodnocením životnosti vrtulníků. Němeček chtěl po stanovení ceny třetím znaleckým posudkem stanovit maximální výši nabídky.

Výběr článků

Načítám