Článek
„Stíhací letoun MiG-29 byl vrcholem techniky, kterou tehdejší Československá lidová armáda disponovala. Je to jeden z původních strojů, který byl v roce 1989 do Československa dodán na letiště v Žatci, kde sloužil a létal. Při rozdělení republiky v roce 1993 byl předán slovenské straně. Celkově má nalétáno 240 hodin,“ uvedl správce expozice Miroslav Khol.
Letecké muzeum Kbely získalo MiG-29 ze Slovenska výměnou za Il-28. Ten na Slovensku chyběl, takže to byla pro obě strany výhodná výměna. Vzhledem k tomu, že stíhací letoun MiG-29 již nebyl letuschopný, musel být rozložen na několik hlavních celků a do muzea přepraven na podvalnících. Technikům pak trvalo s přestávkami více než půl roku, než ho opět sestavili.
"Dlouhou dobu jsme se snažili získat tento letoun do sbírek Vojenského historického ústavu (VHÚ), protože máme stíhací letouny značky MiG od 50. let až po poslední MiG-21, který létal u československého, respektive českého letectva. Po rozdělení federace jich část odletěla na Slovensko a část byla vyměněna do Polska za vrtulníky Sokol. A nám chyběl do série," řekl ředitel VHÚ Aleš Knížek.
Stíhačky MiG byly podle vojáků a odborníků tím nejlepším, co měla někdejší Československá lidová armáda z letecké techniky k dispozici.
Opravené hangáry
Druhou novinkou v prezentaci letecké a vojenské historie je zpřístupnění dvou opravených unikátních hangárů v areálu Stará Aerovka, které byly postaveny ve 20. a pak ve 40. letech.
„Jednak je to hangár, kde přibližujeme historii firmy Aero a ve druhém pak představujeme bombardovací a bitevní letouny z období od 2. světové války až do 80. let minulého století. Z těch nejzajímavějších jsou tam stíhací bombardéry řady Suchoj a zrekonstruovaná příď sovětského bombardovacího letounu Petljakov Pe-2,“ uvedl Khol a doplnil, že muzeum je přístupné zdarma.