Článek
„Vybraná lokalita je v blízkosti současného letiště Plzeň - Líně, má dobrou polohu pro záchranáře a bude mít minimální dopady na obyvatele okolních obcí,“ sdělil Petr Očko, generální ředitel státní agentury CzechInvest, která je přípravou podnikatelského parku pověřena.
Podle Očka se už s touto variantou letecké záchranky pro Plzeňský kraj seznámilo ministerstvu zdravotnictví, armáda, obec Chotěšov i Úřad pro civilní letectví.
„Postupujeme také v koordinaci s městem Plzeň a Plzeňským krajem. Prověřujeme už jen poslední detaily,“ podotkl Očko s tím, že tato lokalita umožní nepřetržitý provoz zmíněné základny.
Z letiště v Líních by se mohl stát strategický podnikatelský park
„Výhodu vidíme i v tom, že se ukazuje jako nejvhodnější pro potenciální náhradní civilní letiště. Letecká záchranná služba by tak do budoucna byla součástí širšího areálu, i když časově jsou tyto projekty oddělené,“ uvedl Očko.
Rozhodnou zastupitelé
Starosta Chotěšova Daniel Koláček (Perspektivní pro Chotěšov) potvrdil, že zatím proběhlo neformální jednání se zástupci CzechInvestu i společnosti Škoda Auto. „Je zatím brzy vynášet nějaké závěry,“ podotkl starosta.
„Já osobně bych s touto variantou zachování letecké záchranné služby asi neměl problém, ale určitě budeme muset nechat rozhodnutí v tomto bodě na zastupitelstvu,“ upozornil Koláček. Případný přesun civilního letiště do blízkosti Chotěšova komentovat nechtěl.
Gigafactory má volnou cestu. Letiště v Líních musí být vyklizeno, rozhodl soud
Plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO) připomněl, že zachování letecké záchranné služby s nepřetržitým provozem v Plzeňském kraji a v blízkosti Fakultní nemocnice Plzeň bylo jednou z hlavních podmínek radnice při vyjednávání se státem o realizaci zmíněného strategického podnikatelského parku.
„Stát dostal nabídku využít pozemky města Plzeň a jsme rádi, že se ji rozhodl využít,“ konstatoval primátor.
Hluk je prý v normě
Nové stanoviště by mohlo být dokončené na přelomu let 2024 a 2025.
Na konci srpna zadal CzechInvest předběžné hlukové posouzení jak pro leteckou záchranku, tak pro civilní letiště. „Vzdálenost heliportu pro start vrtulníků bude minimálně dvanáct set metrů od obytných oblastí,“ upřesnil tiskový mluvčí agentury David Hořínek.
„Výsledky ukázaly, že nedojde k překročení hlukových limitů v rezidenčních částech Chotěšova ani v okolí,“ poznamenal Hořínek.
Hladinu hluku by podle něj ještě mohla snížit protihluková opatření spojená s plánovanou přeložkou státní silnice procházející Chotěšovem i nastavení podmínek pro přelety.
„Už od roku 2028 by letecká záchranná služba měla také využívat méně hlučné vrtulníky, protože dojde k vypršení životnosti stávajících strojů Sokol,“ připomněl Hořínek.