Hlavní obsah

Letecká show v Brně přilákala desetitisíce lidí

BRNO

Na 35 000 zájemců o létání přilákala o víkendu mezinárodní letecká show Czech International Air Fest (CIAF) na letišti v Brně - Tuřanech. Je to méně než loni. V sobotu přišlo dvacet tisíc zájemců o létání, kterým se na zemi i ve vzduchu předvedla zhruba stovka strojů z 15 zemí.

Článek

"Část diváků zřejmě dnes odlákal ranní déšť," řekl v neděli za organizátory Jiří Fiala. Podle něj přichází již tradičně na sobotní program více lidí než v neděli.

Podle ředitele festivalu Aleše Cabicara se letošní devátý ročník této přehlídky letecké techniky a umění pilotů koná za zpřísněných bezpečnostních opatření kvůli hrozbě teroristických útoků ve světě.

Zatímco před pěti lety dohlíželo na bezpečnost zhruba 250 policistů a strážníků, letos je jich sedm stovek.

Program prvního dne byl skvělou přehlídkou leteckého umění pilotů vojenských stíhacích letadel, ale i bojových a transportních vrtulníků. K vrcholům programu patřila ukázka leteckého akrobatického centra z Moravské Třebové na špičkovém speciálu ruské výroby Suchoj 31, divácky nejatraktivnější byla vystoupení nadzvukových strojů českého letectva JAS 39 Gripen, lehkých bitevníků české výroby L-159, vystoupení F-18 Hornet ze Španělska a dalších strojů.

Mezi nimi nechyběl ani italský transportní armádní letoun C-27J Spartan. Na jehož výrobě se bude na základě smlouvy, uzavřené v sobotu na brněnském letišti, podílet spolu s italskou společností Alenia Aeronautica také Aero Vodochody. [celá zpráva]

Magnetem statické ukázky, na kterou stály tisíce zájemců v mnohastupu, měřícím stovky metrů, bylo nepochybně létající velitelské stanoviště AWACS s mohutnou radarovou anténou. Veřejnosti bylo volně přístupné.

V Brně se přehlídka koná naposledy

Je nanejvýš pravděpodobné, že letošní přehlídka CIAF je současně poslední, která se koná na brněnském letišti. Před nedávnem to oznámil jihomoravský hejtman Stanislav Juránek (KDU-ČSL), podle kterého se Jihomoravský kraj, jako jeden ze spolupořadatelů letecké show, musí podřídit plánovaným investicím na rozvíjejícím se mezinárodním letišti.

Plánované investice a rozvoj letiště musí mít podle něj přednost. Kromě toho skokové zvýšení provozu v Tuřanech v posledních letech, zvláště po zavedení každodenních linek do Prahy, Londýna a Mnichova, znamenají trvale rostoucí hlukovou zátěž okolních městských čtvrtí a obcí na okraji Brna.

Související články

Výběr článků

Načítám