Článek
Jde o již druhou demonstraci uspořádanou stejnými organizátory – 15. listopadu přímo na ploše letiště odmítly stovky lidí plány Volkswagenu, který s podporou vlády uvažuje v této lokalitě o výstavbě gigafactory, obří továrny na baterie do elektroaut. Původně se měl koncern rozhodnout do konce roku, nyní verdikt o několik měsíců odsunul.
„Pro nás to znamená jen to, že máme být o to více ve střehu,“ řekl Právu Václav Vašek, předseda ČsSL. „Nepovažujeme to za směrodatný krok, za krok k porozumění mezi takříkajíc znesvářenými tábory, ale za taktický ústup z boje před dalším výpadem,“ uvedl Vašek. „Nám ostatně nejde o nějakou baterkárnu, ale o to, aby se nezlikvidovalo letiště, to je meritum věci,“ připomněl Vašek. „Máme obavy, že se bude bourat tak jako tak, záminka se pro to vždycky najde.“ Proč by na tom stát měl mít zájem? „Nevím, stejně tak se v devadesátých letech likvidovalo letiště v Žatci. Když se bourá, tak kolem toho tečou pro někoho velké prachy,“ řekl Vašek.
Na plzeňském mítinku podle něj promluví kolem desítky řečníků, účast mimo jiné přislíbila akrobatická letecká esa Martin Šonka a Petr Jirmus.
Vašek uvedl, že před měsícem bylo na letišti v Líních osm set až tisíc lidí. „Tenkrát přijeli z celé republiky. Z Karviné, Olomouce, Prostějova, Znojma, Brna, Šumperka. Teď to bude podobné,“ odhadoval Vašek předem.
Gigafactory představuje souhrnnou investici ve výši až 120 miliard korun a vláda ji považuje pro tuzemskou ekonomiku, která je závislá na automobilovém průmyslu, za zcela zásadní. Podnik má zaměstnat do čtyř tisíc převážně vysoce kvalifikovaných pracovníků, další tisícovku míst nabídnou návazné dodavatelské služby.
Nelíbí se mi to, říká účastník
Demonstrace se nakonec zúčastnilo kolem tří stovek lidí. „Nechceme, aby letiště zrušili,“ sdělil Martin Máslo, který přijel z Klatov. „Zabýváme se letectvím, celá rodina, chceme mít kde létat,“ dodal na vysvětlenou. Ladislav Smutný je Plzeňák: „Nelíbí se mi, že nám tady chtějí postavit tu fabriku na výrobu baterií. Z té technologie obavy ani nemám, ale čtyři tisíce přivandrovalých lidí, to region poznamená. Navíc v Líních na letišti jsem sloužil celá léta a myslím si, že je škoda ho bourat. Jsou tady jiné plochy, které by se daly využít.“
Naopak další Plzeňák Lukáš Kuchta se na mítinku pokoušel projekt obhajovat, ke slovu se však nedostal. „Jestli je to tak strategická investice, jako jsou baterie do elektromobilů, tak by to obce měly vítat s otevřenou náručí, a ne proti tomu bojovat. Požadavky letců jsou hezké věci, ale přínos té továrny pro region i pro Česko by byl daleko větší, dává to smysl,“ řekl Právu a dodal: „Připomíná mi to boj proti radaru v Brdech.“
Protest trval před hodinu a půl, za mikrofonem se střídali řečníci především z řad leteckých svazů a spolků, kteří obhajovali existenci letiště a zdůrazňovali jeho přínos. Přes proklamace Václava Vaška, že jde o apolitickou akci, se však objevily také nepokrytě politické proslovy kritizující mimo jiné pomoc Ukrajině, na což někteří z účastníků reagovali voláním: „Jsme tady kvůli letišti.“