Článek
Hasiči na ranním briefingu v 8:00 uvedli, že letadla by měla začít hasit kolem 10:00. S požárem tak ale nyní ze vzduchu bojují pouze vrtulníky, podle zjištění zpravodajky ČTK začaly po 9:00 hasit stráň v Hřensku na Děčínsku. Vodu nabírají z řeky Labe.
Hašení požáru očima pilota italského letadla
Požár v národním parku České Švýcarsko, kde hoří sedmý den, mělo v sobotu pomáhat hasit osm vrtulníků a pět letadel včetně švédských strojů Air Tractor AT802F, které nahradily italské canadairy, ale i dvou českých antonovů.
S požárem bojuje na 700 hasičů, v sobotu je posílilo asi 240 nových. Jde o součást nové „strategie útoku“, kterou avizoval v pátek odpoledne šéf Hasičského záchranného sboru (HZS) Vladimír Vlček během návštěvy prezidenta Miloše Zemana v Lánech.
O víkendu zaútočíme, ohlásil šéf hasičů plány s požárem
Hasičům příliš nepomohl ani déšť. Vydatné srážky se v noci na sobotu vyskytly zejména ve středních Čechách a na jihu Čech, zatímco kolem Hřenska spadlo jen několik milimetrů.
Krajští hasiči uvedli, že na požářiště dopravují vodu i dvěma hadicovými vedeními. První z Hřenska na Mezní Louku a Meznou měří 6,8 km a druhé z Hřenska pod Pravčickou bránu měří 2,9 km. Vodu do hadic tlačí velkokapacitní čerpadla.
„Jedno žene vodu nahoru, má 20 tisíc litrů za minutu, což je neuvěřitelný objem," řekl ministr vnitra Vít Rakušan.
Stát uvažuje o vlastním letadle
Stát uvažuje o možném pořízení jednoho letadla na hašení lesních požárů, uvedl Rakušan. Počasí se podle něj mění, hrozí častější lesní požáry.
„Evidentně posledních třicet let se neukázala objektivní potřeba. Třicet let se tady stanovuje nějaká investiční strategie Hasičského záchranné sboru a tam se s těmito letouny prostě nepočítalo,” řekl Rakušan. Počítalo se podle něj s technikou, která byla v podmínkách ČR daleko více využívaná.
U Hřenska pomáhá i 40 let stará stříkačka Tatra
„Ale teď si prostě přiznejme, že počasí se mění. Ať se kdo chce k tomu ideologicky staví jakkoliv, tak je to prostě fakt,” řekl Rakušan. Uvažovat o pořízení jednoho letounu je tak podle něj namístě. Ještě smysluplnější by podle něj byly sdružené, promyšlené evropské nákupy.
„To znamená mít evropskou flotilu v různých zemích, aby byla dostačující pro rozsah požárů, který tady je. Aby to skutečně dávalo nějaký smysl, co jednotlivé země nakupují,” uvedl Rakušan. ČR si může nákupy dělit podle něj například se Slovenskem.
Meteorologové varují před vydatným deštěm. V Českém Švýcarsku před požáry
Podle generálního ředitele Hasičského záchranného sboru ČR Vladimíra Vlčka si téma zaslouží širší diskusi.
„Bezesporu počet leteckých prostředků pro hašení lesních požárů a speciálně pro hašení lesních požárů ze vzduchu je tady poměrně malý,” řekl Vlček.
Hasiči podle něj vlastní leteckou techniku nemají. Prostřednictvím smlouvy s ministerstvem zemědělství hasičům mohou s hašením pomáhat až tři Antonovy An-2, každé pojme 1100 litrů. Pomáhají také vrtulníky policie, která podle Vlčka ale zpravidla není schopna vyčlenit více než dvě helikoptéry.
Stovky milionů
Náklady na likvidaci požáru dosáhnou podle Rakušana stovek milionů. O možné náhradě ušlých zisků podnikatelů se bude teprve jednat až v následujících týdnech, až se ukáže, jak velký výpadek turistického ruchu bude.
„Starostové, ale to až ve chvíli, kdy skončí ten požár, budou kontrolovat, jestli infrastrukturně ty obce jsou poničeny, jak fungují sítě a podobně, jestli jsou v provozu, nebo jsou také postiženy tím požárem. A tady samozřejmě ministerstvo pro místní rozvoj je připraveno vypsat velkorysý titul, který tyto škody bude připraven velmi rychle sanovat,” řekl Rakušan.