Článek
Důvodem odklonu měla být mlha na Letišti Praha. V té souvislosti je však s podivem, že posádka egyptského letadla byla jediná, které mlha v Praze vadila. Všechny ostatní letouny, jak Právu potvrdilo Letiště Praha, v té době na Ruzyni bez problémů přistávaly.
Po přistání v Lipsku čekalo na unavené pasažéry další nemilé překvapení, když jim tam egyptské aerolinky nezajistily hotel ani neposkytly odpovídající občerstvení.
„Po pěti a půl hodinách čekání na letišti v Hurghadě jsme namísto v Praze přistáli v Lipsku. Údajně kvůli špatnému počasí. V Lipsku jsme byli nuceni, po hodině čekání v letadle, přespat v letištní hale. Všichni, a zejména děti, jsme už byli notně unaveni a na cestě z hotelu přes čtrnáct hodin,“ popsal anabázi Právu Josef Fiřt, jeden z cestujících, který se vracel z dovolené s třemi malými dětmi.
„Díky lipským hasičům jsme mohli aspoň provizorně přespat na skládacích lůžkách s vidinou vágní informace ‚od kohosi‘, že snad v půl šesté ráno poletíme do Prahy. V neděli v půl šesté se nicméně neodletělo. Až před 11. hodinou jsme byli odbaveni, bohužel u brány k odletu jsme čekali další více než dvě hodiny,“ dodal.
Hendikepovaná žena se musela z letadla vyškrábat. Nepřistavili jí vozík
Odškodnění nedostanou
Do Prahy přiletěli až ve dvě odpoledne a celkové zpoždění tak dosáhlo skoro 20 hodin. „Bez jakéhokoliv poukazu na jídlo či pití, k tomu zcela nulová komunikace,“ posteskl si Fiřt na adresu egyptského dopravce.
Navíc mu zástupce Air Cairo sdělil, že nemá nárok na odškodnění. Po návratu do Prahy ho letecká společnost odbyla tím, že je registrovaná v Egyptě, nikoliv v Evropské unii a místo odletu bylo letiště také mimo EU, „a proto nárok na kompenzaci za zpoždění letu v tomto případě nevzniká“.
Rozhodnutí svého pilota nepřistát v Praze Air Cairo nevysvětlilo. Na dotaz Josefa pouze uvedlo, že pokud si kapitán letadla myslel, že nebylo pro posádku a pro cestující bezpečné přistát v Praze, „musí toto rozhodnutí všichni respektovat“.
„Neznáme odpovědi na vaše dotazy, proč letadlo divertovalo (bylo odkloněno) do Lipska. I kdybychom odpověď znali, nemáme žádné oprávnění se vyjadřovat k jakékoliv situaci do médií. Stejně tak nemáme jako zastoupení Air Cairo možnost řešit žádné kompenzace, resp. nevíme, proč handling agent (koordinátor) v Lipsku nezajistil klientům ubytováni,“ sdělil pak Právu Martin Niklfeld ze zastoupení Air Cairo pro Českou republiku.
Rozhoduje kapitán
„Máme informaci, že letadlo nepřistálo z důvodu mlhy. Šlo pouze o tento let. Nutno ale dodat, že rozhodnutí záleží vždy na kapitánovi letadla. Doporučuji se tedy ještě obrátit na leteckou společnost,“ řekla Právu mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. Odpovědi však od víkendu nepřišly ani z centrály aerolinek v Káhiře.
„Je s podivem, jak je v dnešní době vše regulováno ve prospěch spotřebitele, cestovky jsou pojištěny a tak dále, a nakonec se stanou situace jako tyto, kdy pak nikdo nenese žádnou odpovědnost. A chudáci turisti zůstanou na holičkách,“ poznamenal pro Právo Štěpán T., další cestující ze zpožděného letu z Hurghady.
„Do Prahy jsme dorazili vyčerpaní a unavení, dojem z dovolené tak zcela vymizel,“ uzavřel Fiřt.