Hlavní obsah

Lepší výcvik armádních pilotů. Pardubické Centrum leteckého výcviku nakoupilo nové letouny Skyfox za dvě miliardy

6:03
6:03

Poslechněte si tento článek

Pardubice

Vojenští piloti budou v Pardubicích trénovat na nových proudových letounech L-39 Skyfox. Ty postupně nahradí starší albatrosy. Centrum leteckého výcviku (CLV) už převzalo do své flotily dva stroje a další dva očekává v druhé polovině letošního roku. Prohlédnout si je na zemi i ve vzduchu můžete ve videu Novinek.

Pardubické Centrum leteckého výcviku nakoupilo nové letouny Skyfox za dvě miliardyVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

„Přezbrojení na L-39 Skyfox je pro nás historický milník, znamená kvalitativní povýšení výcviku primárně pro piloty armády ČR. Jsem rád, že se nám to povedlo, protože Centrum leteckého výcviku slavilo v minulém roce 20 let a ta výcviková technika postupně zastarává,“ řekl Novinkám na pondělní prezentaci nových strojů Jiří Protiva, ředitel národního podniku LOM Praha, pod který centrum spadá.

Dodavatelem techniky je český výrobce Aero Vodochody, se kterým CLV uzavřelo smlouvu s opcí na další čtyři kusy, celkem jich tak v Pardubicích má být osm. Podle Protivy se počet dle požadavků české armády a zahraničních zákazníků může případně ještě navyšovat.

Zakázka na první čtyři letouny L-39NG (zkratka New Generation – nová generace, pozn. red.) s obchodním názvem Skyfox stála přes dvě miliardy korun. V částce je zahrnuto také pozemní vybavení, školení pozemního personálu a pilotů i simulační technologie.

Foto: Novinky

V popředí dva nové letouny L-39NG zvané Skyfox

Foto: Vostárek Josef, ČTK

Pilot nového vojenského letounu

Ukrajinský pilot F-16 předvedl v boji proti ruským střelám neuvěřitelný majstrštyk. Překvapil i Američany

Válka na Ukrajině

„Právě teď probíhá diskuse nad výcvikovými osnovami, aby Skyfox byla platforma, ze které by piloti mohli rovnou pilotovat bojový letoun páté generace, tedy F-35,“ řekl Protiva.

Zvenku stejné, vevnitř jiné

Skyfox je dolnoplošník s lichoběžníkovým křídlem, který létá rychlostí 800 až 900 kilometrů v hodině. Od svého předchůdce L-39C zvaného Albatros, kterého se vyrobilo tři tisíce kusů, převzal zčásti jeho aerodynamický tvar. Z nového stroje je lepší výhled než z Albatrosu a jeho motor také reaguje pružněji.

„I když zvenku vypadá podobně jako původní Albatros, vevnitř je úplně jiný. Je tam nový americký motor, který je zhruba stejně výkonný, ale má výrazně nižší spotřebu, takže letadlo vydrží výrazně déle ve vzduchu. Proto třeba nemá na konci křídel nádrže, jako mělo původně. Je tam zcela nový ‚glass cockpit‘, všechny informace pro piloty jsou na velkoplošných displejích,“ popsal ředitel CLV Jaroslav Špaček.

Firma Aero Vodochody letoun už loni dodala v počtu 12 kusů do Vietnamu a osm jich letos předá do Maďarska. „Letadlo je mnohem rychlejší, mrštnější, ovladatelnější. Má v sobě integrovaný virtuální výcvikový systém, dokáže simulovat protivníky,“ dodal ředitel společnosti Viktor Sotona.

„Aktuálně s nimi v Pardubicích létají dva piloti CLV, kteří budou dále učit další instruktory. A po prvním dubnu sem už začnou přicházet piloti Armády České republiky a začneme naostro cvičit armádu,“ řekl k plánům Protiva. Instruktorů má být celkem šest a první žák vzlétl se Skyfoxem v pondělí kolem poledne.

Foto: Novinky

Pilot Ervín Ehm (vlevo) a jeho žák.

Foto: Vostárek Josef, ČTK

Letouny nad Pardubicemi

Armáda nasype miliardy do dělostřelectva, radarů a amerických vysílaček

Domácí

Digitální obrazovky místo archaických budíků

Žáka zaučoval pilot a instruktor CLV Ervín Ehm, který se předtím sám musel s novým cvičným strojem seznámit. Díky tomu, že létá zhruba třicet let a má zkušenosti z letounu L-159 Alca i gripenu, strávil výukou zhruba 25 hodin a využíval i simulátor v Brně.

Nováčkům to však potrvá déle. Než si s ním budou moci ve vzduchu zkoušet různé „scénáře“, například údery na pozemní či vzdušný cíl, potrvá to zhruba 70 hodin.

„My máme zkušenosti, žák přichází z vrtulového stroje. Ty nemají ‚glass cockpit‘, mají kulaté budíky, student musí jezdit očima po kokpitu a soustředit se na každý jednotlivý budík. Ve Skyfoxu má všechno na jednom displeji a jezdí očima jen po něm,“ vysvětlil jeden z velkých rozdílů Ehm.

Na začátek je podle něj potřeba si například osahat úhly náběhu, pádové rychlosti nebo létání ve skupině a zvyknout si na ovládání kniplu a plynu. „Proti Albatrosu se nový letoun chová trošku jinak,“ dodal Ehm.

Foto: Novinky

Archaické budíky jsou pryč, nahradily je digitální displeje - dva větší a mezi nimi jeden menší.

Kam s ním?

Centrum leteckého výcviku loni oslavilo 20 let. Piloti armády i zahraniční vojáci se v něm začínají učit na vrtulovém letounu Zlín 142, na kterém udělají základní výcvik. Potom se přesouvají na proudový Albatros, centrum ho však postupně vyřadí a nahradí Skyfoxem.

Kam dál s vyřazenými L-39C, podnik LOM Praha ještě řeší.

„Zájem o ně je veliký, ať už z muzeí, nebo společností, které se věnují opravám L-39. Je to otázka, kterou budu muset řešit i s ministerstvem obrany. Já si přeji, aby měly svůj důstojný důchod a byly primárně k vidění v muzeích,“ nechal se slyšet Protiva.

Kvůli výuce na nových letounech L-39 NG v areálu letiště, kde centrum sídlí, vzniká i nové simulační středisko za desítky milionů korun. Kompletně dokončené bude v březnu tohoto roku.

„Budou v něm multimediální učebny, ‚full mission‘ simulátor a další vybavení, které je pro výcvik pilotů potřeba. Celý systém, který tu zavádíme, je velmi moderní a přinese řadu pozitiv,“ myslí si Špaček.

Foto: Novinky

Dva nové Skyfoxy se starším Albatrosem.

Obrana zrychlí splátky za F-35, dva letouny prý dostane dřív

Domácí

Výběr článků

Načítám