Článek
Historická Slovenská strela brázdila železnici v letech 1936 až 1939, a to na trase mezi Bratislavou a Prahou. Mohla dosahovat rychlosti až 130 km/h a trasu ze Slovenska do Prahy urazila za 4:19 hodin.
Na svoji dobu byla výjimečná nejen svou konstrukcí, ale i vzhledem a cestovním komfortem. Vedoucím vývoje byl šéfkonstruktér závodu Tatra Kopřivnice Hans Ledwinka. O unikátní patentovaný elektromechanický přenos pohonu se zasloužil vsetínský rodák a vynálezce Josef Sousedík. Elektrický pohon se díky němu při dosažení rychlosti 82 km/h automaticky přepíná na mechanický.
Svou první oficiální jízdu mezi Bratislavou a Prahou uskutečnila 13. července 1936, se zastávkou v Brně. Vůz má kapacitu 72 míst, jeho vnitřek je přepychově zařízen v tehdejší 2. vozové třídě a je rozdělen na dva prostorné oddíly, kuřácký a nekuřácký.
Pro Československé státní dráhy kopřivnická Tatra vyrobila dva tyto motorové vlaky. První z nich sloužil do roku 1953 a o sedm let později byl sešrotován. Druhý, který po druhé světové válce sloužil k vládním cestám na Norimberský proces, skončil po vyřazení v roce 1960 v Technickém muzeu Tatry.
Nyní je nedávno renovovaný unikátní motorový vlak součástí sbírek železničního depozitáře Tatry v Kopřivnici v Moravskoslezském kraji a stal se movitou kulturní památkou.
Slovenská strela představovala světovou špičku jak po stránce designu, tak technického zpracování.