Článek
Může nástup amerického prezidenta Donalda Trumpa ovlivnit i českou politiku?
Pokud by realizoval vše, co sliboval před volbami, tak se nás jeho politika jistě dotkne. Dodává také sebevědomí řadě českých politiků, kteří smýšlejí podobně jako on. Mám pocit, že byla otevřena stavidla, o kterých jsme si dosud mysleli, že zůstanou možná navždy zavřená. Je otázka, co ten proud, který se bude valit ven, udělá. Obávám se, že řada populistických politiků může ztratit poslední zábrany.
Jak si to představit? Bude podle vás v Česku ve volbách poptávka po „našem“ Trumpovi?
Politika se často odehrává ve vlnách. V době ekonomického růstu se voliči chovají určitým způsobem a v době krize se zase chovají jinak. Samozřejmě že i v politice funguje nápodoba. Pokud politici uvidí, že v nějaké zemi fungují určitá témata, je jasné, že se inspirují. A to nejen v tématech, ale i ve způsobu vedení kampaně.
Bude kampaň do Sněmovny podobně vyhrocená jako prezidentské volby v roce 2023?
Pan prezident by si velmi přál, aby byla kampaň méně polarizovaná, než byly ty minulé. Sám by chtěl usilovat o to, aby byla kampaň věcnější. Celkem oprávněně se domnívá, že by to kvalitě volebního procesu prospělo. Ale nemáme indicie, že by se tyto volby měly stát něčím výjimečným a měly být klidnější. Naopak, když se podíváme do zahraničí, jakým způsobem jsou vedeny kampaně tam, jak se chovají proruští nebo populističtí kandidáti, jak je tam intervenováno do kampaně i ze zahraničí, tak ji vyhlížíme s jistými obavami.
Trumpa zažalovalo 22 států vedených demokraty
Neměl by tedy prezident vyhlásit termín voleb co nejdříve, aby pro kampaň začala platit zákonná pravidla, začal ji kontrolovat dohledový úřad a platil na ni rozpočtový limit 90 milionů korun?
Argument zní logicky. Ale v Česku jsme dosud měli jinou zvyklost. Ústava dává prezidentovi povinnost vyhlásit termín voleb alespoň devadesát dnů před jejich konáním. Tradiční bylo, že prezident vyhlásil volby blízko tohoto termínu. K tomu, aby prezident vyhlásil volby skoro o půl roku dříve, není důvod. Může se přece stát, že budou muset být nakonec volby předčasné. Není dobré prostor příliš brzy uzavírat. Navíc výše limitu na kampaň se už několik let neměnila, a tak prodlužovat období, ve kterém strany musejí výdaje zahrnout do limitu, není asi žádoucí.
Když devadesátimilionový limit zvýšíme, nebo jej omezíme pouze na tři měsíce, nestane se pak z voleb pouze souboj peněz velkých politických stran? Nezabráníme tak v politické soutěži malým stranám, které do kampaně tolik investovat nemohou?
Bohužel moderní politika je často soubojem peněz. Ale toto není nástroj, který by to odstranil. Naopak si myslím, že pokud budeme více restriktivní, politické strany by ještě více hledaly cesty, jak se limitu vyhnout a kampaň financovat jinak.
Favoritem voleb je dle průzkumů hnutí ANO. To však tvrdí, že má do voleb dva lídry: předsedu Andreje Babiše a prvního místopředsedu Karla Havlíčka. Koho by mohl sestavením vlády prezident pověřit, pokud by ANO vyhrálo volby?
To je sice správná otázka, ale nepovažuji za správné na ni v tuto chvíli odpovědět.
Má prezident nějaký zákonný postup v takovém případě?
Pro sestavení nové vlády je klíčový výsledek parlamentních voleb. Prezident hraje spíš koordinační roli. Samozřejmě že musí při jmenování nového premiéra respektovat výsledek voleb a musí respektovat dohody politických stran. Petr Pavel bude vždy respektovat Ústavu.
A musí pověřit sestavením vlády přímo předsedu vítězné strany, nebo si může vybrat?
Měl by vybrat takového kandidáta, který má největší šanci sestavit vládu, která získá podporu Sněmovny. To může být předseda vítězné strany, ale i někdo jiný.
Jak by prezident postupoval, pokud by vítězná strana chtěla svou vládu sestavit s komunisty nebo SPD, kterou pravidelně zmiňovala zpráva o extremismu v Česku?
Pan prezident bude postupovat v souladu s Ústavou. Dává mu v určitých situacích nějaký prostor a tento prostor zcela určitě využije.
Je možné si představit důvody, které by i z hlediska výkladu Ústavy dávaly možnost prezidentovi určitý typ nominace na ministra odepřít.
Babiš uvedl, že by se mu líbila i menšinová vláda, která by se opírala o další politickou stranu v Parlamentu. Je podle vás model menšinové vlády vhodný? Nedává prostor zákulisním dohodám?
Menšinové vlády obecně jsou ve vyspělých demokraciích poměrně častým a tradičním modelem vládnutí. Ve skandinávských zemích, kde jsou jedny z nejvyspělejších demokracií, vznikala velká část vlád po druhé světové válce menšinových. Není na tom nic apriori špatného, i když je taková vláda křehčí, méně stabilní a méně akceschopná. Na druhou stranu to nemusí být špatné řešení. Oč je větší nestabilita jednočlenné menšinové vlády, než nestabilita většinové čtyř či pětikoalice? Ale důležité je, kdo vládu drží u moci a proč.
Miloš Zeman byl za odmítání jmenovat některé ministry kritizován. Petr Pavel dosud žádným změnám ve vládě nebránil, každého ministra, kterého premiér Petr Fiala (ODS) nominoval, Pavel jmenoval. Má vůbec podle vás hlava státu právo premiérovi hovořit do nominací?
Je to jeden z nástrojů. Prezident může o nominacích na ministry s premiérem hovořit, vysvětlovat, přesvědčovat. Prezident není automat, který musí vykonat, co si premiér přeje. Je možné si představit důvody, které by i z hlediska výkladu Ústavy dávaly možnost určitý typ nominace na ministra odepřít. Ale do rozboru důvodů se pouštět nebudu.
Babiš, který vede favorizované ANO, stál proti Pavlovi před dvěma lety v prezidentské volbě. Nepanují mezi oběma politiky vzájemné antipatie, které mohou způsobit problémy ve chvíli, kdy by se stal Babiš premiérem?
Pan prezident bere svou ústavní funkci velmi vážně a zodpovědně. Je to člověk, který se dokáže od osobních preferencí a pocitů oprostit. Bude usilovat o co nejkorektnější vztah s premiérem, ať jím bude kdokoliv. Vnímá svou ústavní roli a chce v ní obstát co nejlépe. Jak by to bylo na straně Andreje Babiše, samozřejmě nevím.
Není to tak, že by pan prezident všechny zákony podepisoval s pocitem, že podepisuje skvěle odvedenou práci, se kterou se naprosto ztotožňuje.
Až na jednu výjimku Pavel Fialově vládě podepsal všechny zákony. Je to proto, že se všemi zákony tak souzní, nebo proto, že cítí, že není jeho úlohou zákony do Sněmovny vracet?
O řadě zákonů jsme se bavili velmi dlouze. Není to tak, že by pan prezident všechny zákony podepisoval s pocitem, že jde o skvěle odvedenou práci, se kterou se naprosto ztotožňuje. Jeho postoj je takový, že aby sáhl po vetu, musí být míra jeho nesouhlasu se zákonem velmi významná.
Nebyla významná ani v případě rozpočtu, který zkritizovali i prezidentovi poradci?
Veto znamená, že zákon vrátíte Sněmovně k opakovanému projednání. Pan prezident by svým vetem nedosáhl změny rozpočtu, dosáhl by jen toho, že by jeho veto Sněmovna pravděpodobně přehlasovala, stačí jí k tomu 101 hlasů.
Místo toho si prezident pozval premiéra i ministra financí, představil jim nedostatky, které v rozpočtu viděl. Upozornil, že jsou některé výdaje „podstřelené“ a některé příjmy v rozpočtu zase naopak nadhodnocené. Ptal se, co se bude dít v případě, že se tyto jeho obavy naplní. Šlo mu zejména o to, aby Česko nenavyšovalo dále deficit a dodrželo závazek plynoucí ze zákona o rozpočtové odpovědnosti. Jak premiér, tak ministr financí ho ujistili, že ani v takovém případě se schodek nenavýší, a garantovali, že nebudou škrtat v investicích. Tato garance byla rozhodující.
Prezident chtěl být mediátorem mezi vládou a opozicí. Už celou řadu měsíců však k žádné schůzce nedošlo. Bude se k tomu chtít vrátit, třeba i v období kampaně do Sněmovny?
Prezident se snažil sblížit vládu a opozici například u důchodové reformy, chtěl dosáhnout kompromisu, protože důchodovou reformu neděláme na jedno či dvě volební období, ale pro budoucí generace. Jenže tam došlo k situaci, že se něco dohodlo a potom to bylo ex post zpochybněno. Hnutí ANO následně řeklo, že až do voleb nebude s vládou jednat, a to ani za účasti prezidenta. Petr Pavel to respektuje, těžko bude ANO nutit.
Důchodová šlamastika ANO baví český internet
Po atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica se čeští politici dušovali, že se budou snažit atmosféru ve společnosti zklidnit, že na sebe nebudou útočit. Ale jak je vidět, dlouho jim to nevydrželo. Ani v tom Pavel nezasáhne?
Bude apelovat na politické strany, aby kampaň vedly co nejférovějším způsobem, aby byla co nejvěcnější a aby se v ní co nejméně využívaly dezinformace. Ale bohužel, i kampaně v zahraničí tendují spíš k pravému opaku.
Členské země NATO by měly začít opět zvyšovat výdaje na obranu, česká vláda počítá s tím, že by se mohly blížit třem procentům HDP. Řešili jste na Hradě, kde na to vzít? Byl by to další výdaj asi 80 miliard korun.
Tohle je v kompetenci vlády. Bezpečnostní situace ve světě se zhoršuje a měli bychom zvyšovat výdaje na svou obranu. Tím se samozřejmě zabývá ve světě každý odpovědný politik.
Prezident už stihl objet všechny kraje v Česku, letos začíná s druhým kolečkem. Mají jeho cesty nějaké výsledky?
Druhé kolo krajských výjezdů zahájil v Jihočeském kraji, pokračovat bude v Jihomoravském. Každý měsíc bude mít jeden výjezd, s výjimkou léta. Pan prezident se snaží vyvíjet tlak na politiky, aby se snažili o jakousi regionální kohezi. Aby se nůžky, které se mezi regiony rozevírají, začaly spíš pomalu zavírat.
I v rámci krajů, které si nestojí špatně, je řada území, kde se lidem objektivně žije těžko. Pan prezident usiluje o to, aby se zlepšily i v těchto regionech podmínky pro život.
Jaké problémy podle vás kraje trápí?
V první řadě dostupnost kvalitního školství či primární lékařské péče. Zejména u pediatrů je to velký problém. Poslední návštěva ministra zdravotnictví Válka byla z devadesáti procent jen o tom. Prezident mu na to téma předal zkušenosti, které nasbíral. Uspořádal na to téma i kulatý stůl, kam jsme si pozvali veškeré zainteresované strany. Seděli tam lékaři, zástupci pojišťoven, lékařských fakult a další.
Problém je i kvalitní dopravní infrastruktura. Kvalifikovanější zaměstnání dnes často umožňují home office. I v odlehlejších regionech by tak mohli zůstat lidé s vysokou kvalifikací, pokud bude v regionu kvalitní infrastruktura, díky které se párkrát do týdne dostanou třeba do krajského města do práce. Ale zase to předpokládá, že budou mít v regionu dobrou školu pro děti a dobrého lékaře.
Ale je to i datová infrastruktura, aby lidé mohli pracovat z domova. Souvisí s tím i volnočasová infrastruktura, sportoviště, kulturní život. To vše vytváří parametry pro kvalitní život. Když toto v regionech vytvoříme, zbrzdíme odchod mladých a kvalifikovaných lidí do velkých měst.