Článek
„Rada definitivně rozhodla, že se bude realizovat varianta, kterou navrhl architekt Ondřej Císler,“ řekl Právu náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Autor nepřehlédnutelných kašen na plzeňském náměstí přitom se svou vizí uspěl ve vypsané architektonické soutěži již v roce 2011. „Lávka měla stát už dávno,“ připustil Vozobule a dodal: „Teď jsme se alespoň posunuli do roviny zahájení projektování.“
Termíny jsou ale nadále ve hvězdách. „Je to i otázka případného příspěvku od Státního fondu dopravní infrastruktury. Nyní pro podobné případy – překonání bariéry tvořené silnicí I. třídy – dotace existují, uvidíme, zda tomu tak bude i po dokončení projektu,“ podotkl Vozobule. Císler náklady odhadl na desítky milionů.
„Je to ale investice, která se městu vrátí, jde o infrastrukturu, kterou potřebuje, aby se město mohlo rozvíjet,“ upozornil Císler a připomněl: „Oblast severně od historického jádra má obrovský potenciál, je tam řada volných zón. Spojení pro pěší přitom není dobré.“ To se ukázalo v létě během opravy Rooseveltova mostu, kdy měli chodci jedinou možnost dostat se z centra na Severní Předměstí – Pattonův most.
Pro Plzeň ležící na soutoku čtyř řek jsou lávky nutností
Nová, kompletně bezbariérová konstrukce o zhruba stometrové délce by měla být v místech stávající lávky přes Mži, na rozdíl od ní ale překoná i sousední magistrálu a vyústí v sadech 5. května, v místě mezi Sedláčkovou a Dominikánskou ulicí.
„Půjde o lehkou kovovou konstrukci, trochu připomíná punčošky, zavěšenou na velkých kotevních pilířích,“ vysvětlil Císler. Za Tyršovou ulicí se lávka rozdělí na dvě větve – jedna vyústí na pravém břehu Mže u budovy soudu, druhá bude pokračovat dál přes řeku. Pro stávající lávku se městská Správa veřejného statku pokusí najít jiné využití.
Spojka u přehrady
Pro Plzeň ležící na soutoku čtyř řek jsou lávky nutností. „Nyní se dokončuje další přes Radbuzu nad přehradou České údolí,“ konstatoval Vozobule. „Bude součástí cyklostezky, primárně však zajistí spojení pro pěší mezi Liticemi a Valchou, protože příští rok dojde na kompletní rekonstrukci mostu mezi těmito částmi města,“ poznamenal Vozobule.
Projektuje se lávka přes frekventovanou Rokycanskou ulici a město získalo technicky unikátní konstrukci, která vedla ve Škodovce přes trať. „Do budoucna se s ní počítá u Chotíkova – měla by přemostit silnici na Karlovy Vary a propojit tamní cyklostezky,“ doplnil Vozobule. V plánu je také lávka přes Radbuzu pod soutokem s Úhlavou.