Hlavní obsah

Lanovka z Podbaby do Bohnic má zelenou

Právo, Petr Janiš
Praha

Do pěti let má propojit Podbabu v Praze 6 s Trojou v Praze 7 a Bohnicemi v Praze 8 lanová dráha. Projektu za 1,5 miliardy korun dali zelenou minulý týden zastupitelé, schválili investiční záměr. Jízda dlouhá 2,5 kilometru přes Vltavu, Císařský ostrov a se stometrovým převýšením má trvat sedm minut.

Foto: Vizualizace Doušek, Záborský

Pravděpodobná podoba stanice lanovky v Podbabě.

Článek

„Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Koblenzu, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa,“ řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).

Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější
Adam Scheinherr (Praha sobě)

Projektu, který původně představil Scheinherrův předchůdce Petr Dolínek (ČSSD), se příliš nedůvěřovalo. Objevovaly se otázky, zda bude provoz bezpečný při silnějším větru, otázky kolem čistírny na Císařském ostrově, nad níž lanovka povede. Lanovka má být součástí integrované dopravy.

Postupně se projektantům podařilo všechny obavy rozptýlit. Mělo by jít o bezpečný systém využívající tři lana. Dvě závěsná lana sloužící jako dvě kolejnice poskytují stabilitu, třetí lano je tažné.

Mnoho Pražanů hodlá v MHD nosit roušku dál, i když už nemusí

Domácí

Takový systém podle Scheinherra stavějí na světě jen dvě firmy, které budují alpské lanovky. Jde o firmy Leitner a Doppelmayr. Kabinky by měly pojmout do 35 lidí, ve špičce může mít lanovka menší než minutové intervaly pro jednu kabinku. Z Podbaby se stane důležitý přestupní bod s vlakovou zastávkou, autobusy, tramvají, jen kousek od metra.

Foto: Mapy.cz

Trasa lanovky Podbaba–Troja–Bohnice

Projekt je stále v začátcích, chystat ho začne budoucí investor dopravní podnik. Vznikne ještě technická studie. Má upřesnit, jak se vybere architektonické řešení stanic lanové dráhy a designové řešení kabin a podpěr, jichž bude zřejmě jen pět.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se skoro na rok uzavře

Domácí

Studie zohlední i další dopravní záměry, jako je plánovaná tramvajová trať z Podbaby do Suchdola nebo parkovací domy v Bohnicích a v Podbabě. Protože tramvaj potřebuje most přes Vltavu, neočekává se, že by mohla být dříve než za 15 let. U projektu lanovky musejí být v řízení EIA posouzeny dopady na životní prostředí.

Když se dnes někdo potřebuje MHD dostat z pětadvacetitisícových Bohnic do Dejvic či obráceně, musí jet přes centrum a trvá to 40 minut. „Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám,“ dodal Scheinherr.

Výběr článků

Načítám