Hlavní obsah

Lampy veřejného osvětlení dobijí elektromobil, zjistí stav ovzduší i počet parkovacích míst

Novinky, Kristýna Léblová
Praha

Rozmach elektromobilů komplikuje dobíjení jejich baterií. Problém s nedostatkem dobíjecích stanic může vyřešit nová síť pouličního osvětlení. Sloupy s LED osvětlením a zabudovanými zásuvkami pro dobíjení elektrických automobilů mohou mít také zařízení například pro měření aktuálního stavu ovzduší. Na průmyslovém veletrhu v pražských Letňanech, který se koná od 9. do 12. května, se firmy předhánějí v elektronovinkách.

Elektro doba jde kupředu. Dobíjíme přes pouliční lampy a tříleté děti jezdí na elektromotorkáchVideo: Novinky

Článek

Chytré lampy zvládnou nejen dobíjet elektromobily, ale podle Romana Reichla z firmy CV-Tech také pomocí radarové a senzorové techniky umí určit například počet volných parkovacích míst nebo nebezpečí rychle jedoucích vozidel.

Foto: Novinky

Chytré lampy nejen dobijí vůz, ale i změří čistotu ovzduší.

Pilotní projekt těchto lamp se chystá ve městě Litvínov, kde by v nejbližší době měla stát první dobíjecí lampa na stadiónu Ivana Hlinky.

V Praze jsou už podobné chytré lampy hned tři. Jedna je v areálu Výstaviště a další dvě ve Vršovicích. Kromě měření škodlivin v ovzduší a možnosti zatím bezplatného dobíjení baterií elektromobilů nabízí i Wi-Fi a pomocí SOS tlačítka je možné přivolat pomoc.

První česká rychlonabíjecí stanice

Na veletrhu se představila první česká nabíjecí stanice. „Je to nabíječka na tzv. stejnosměrný proud, to znamená pro osobní vozy. Disponuje dvěma standardy, které jsou na trhu běžné,“ řekl Novinkám Jakub Jedlička, zástupce firmy QMX pro ČR. Model je zatím žhavou novinkou a uvedení do provozu v rámci pilotního projektu se teprve připravuje.

Foto: Novinky

Česko se pyšní svou první dobíjecí stanicí.

„Zákazník, který bude chtít využít tuto nabíjecí stanici, nemusí mít žádný čip, kartu nebo klíč. Stačí mu mobilní telefon s aplikací, kde má uložené své platební údaje,“ uvedl Jedlička. Aplikace mu ukáže všechny dobíjecí stanice v okolí i s dalšími parametry, jako například kolik proudu odebral, za jakou částku a podobně.

Ačkoliv jsou Češi vůči elektromobilům zdrženliví, ve světě je velký zájem o elektromotory, které vyrábí moravská firma. „Vyrábíme elektromotorky pro nejmenší, pro motorky pro teenagery,“ uvedl Milan Dzimbaník s tím, že nejmenším zákazníkům je okolo 2,5 roku. „Máme zkušenosti, že když už zvládne odrážedlo, zvládne naši motorku, umíme nastavit jak výkon, tak rychlost. Pro dítě je to nejjednodušší cesta, jak začít jezdit.“

Ceny se pohybují od 28 tisíc po 115 tisíc korun.

Foto: Novinky

Na elektromotorce může jezdit i tříleté dítě.

Výběr článků

Načítám