Hlavní obsah

Kvůli stavbě obřího tunelu Praha–Beroun vzniknou další silnice i most

Beroun

Ražba obrovského, skoro 25 kilometrů dlouhého železničního tunelu z pražského Smíchova až k Berounu si vynutí stavbu nových silnic a další doprovodné akce a změny v krajině. Vzniknout by měl i nový silniční most v Berouně. Smyslem nákladné stavby je odklonit dopravu z měst a urychlit spojení mezi Prahou, Berounem, Plzní a dál ve směru na Německo.

Foto: Správa železnic, Právo

Berounský tunel se má razit stejnými stroji jako tunel Ejpovice

Článek

Správa železnic a Středočeský kraj se nyní dohodly na výstavbě nových silnic, které mají využívat především stavební dělníci při přesunech techniky k obřímu, téměř pětadvacet kilometrů dlouhému tunelu. Místní se musí připravit na řadu komplikací.

„Stavba tunelu je pro stát strategickou záležitostí, nicméně je nutné občany ochránit před exhalacemi a stavebním ruchem. Také nechceme, aby technika rozjezdila naše silnice,“ uvedl krajský radní pro oblast silniční dopravy Karel Bendl (ODS). Podle radního Petra Boreckého (STAN) jde rovněž o to, aby stavbou nebyla dotčena hromadná doprava, a to zvláště ve chvíli, kdy ještě není dokončena rekonstrukce trati číslo 171 z Prahy na Beroun přes Černošice.

Foto: Správa železnic, Právo

Vizualizace nového portálu tunelu a trati u Berouna

Kraj se zároveň stane mediátorem jednání mezi Správou železnic, Ředitelstvím silnic a dálnic a Ministerstvem dopravy ČR. „Vyzvala nás k tomu vedení řady obcí. Státní organizace své projekty nekoordinují, vznikají jejich kolize,“ dodal Borecký.

Správa železnic pracuje na přípravě tunelu. „Probíhají procesy posouzení vlivů na životní prostředí a v tuto chvíli například provádíme průzkumné vrty v území,“ uvedl Michal Froněk, náměstek ředitele Stavební správy západ Správy železnic.

Tunel z Prahy do Berouna, který se plánuje už 20 let, má dokumentaci k posouzení EIA

Ekonomika

Stavba za 46 miliard

Většina ražby se bude provádět tunelovacími stroji v hloubce zhruba 100 metrů pod povrchem. Tento způsob ražby se podle Správy železnic osvědčil na stavbě tunelu Ejpovice. Pro Berounský tunel se předpokládá ražba až čtyřmi stroji. Zahájení stavby se zatím očekává v roce 2028 a dokončení v roce 2035. Celkové odhadované investiční náklady stavby jsou zhruba 46 miliard korun bez DPH.

Foto: Správa železnic, Právo

Nový železniční tunel vyhloubený razicím strojem. Ilustrační foto

Kvůli ražbě tunelu bude podle Bendla nutné postavit například dva a půl kilometru dlouhý obchvat Nučic, nová komunikace propojí exit 5 dálnice D5 a křižovatku ulic Karlštejnské a Mlýnské v Tachlovicích. Potřeba bude vybudovat nový most v Berouně, který se stane posilou zdejšího a velmi vytíženého mostu T. G. Masaryka.

„Tím ale změny ve městě nekončí. Budeme dostavovat i napojení na stávající obchvat Králova Dvora, vybudujeme nový kruhový objezd v berounské Koněpruské ulici, novou komunikaci ve Švýcarské ulici mířící k novému mostu a most samotný,“ doplnil Karel Bendl. Most překlene řeku v těsné blízkosti mostu železničního a napojí se na silnici II/116 v Hostímské ulici. Most TGM by měl být zrekonstruován.

Termíny dokončení obchvatu Nučic ani výstavby mostu zatím nelze podle mluvčího kraje Josefa Holka odhadovat. „Záleží na době zpracování projektové dokumentace a majetkoprávního vypořádání,“ uvedl Holek.

Kvůli tunelu by měla vzniknout i nová komunikace spojující sjezd z Pražského okruhu u Jinočan s Hlásnou Třebaní. „Půjde o spojku, která povede okolo Zbuzan, Chýnice, Kuchaře a Mořiny dále k Třebani,“ upřesnil Holek. Na projekt více než 12 kilometrů dlouhé silnice již běží proces posouzení vlivů na životní prostředí a aktualizují se územní plány jednotlivých obcí. Celá silnice by mohla být hotová ještě před zahájením ražby tunelu. Do té doby se současná trasa ještě dočká opravy.

Sen o rychlovlacích sní Česko už 30 let. A ještě dlouho bude

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám