Hlavní obsah

Kvůli špatnému stavu mostu na Výtoni po něm bude jezdit výrazně méně vlaků

Omezení na pražském výtoňském železnicím mostě se od 10. prosince dotknou tisíců cestujících. Změny začnou platit společně s novým jízdním řádem. Most je ve špatném stavu a doprava na něm se kvůli bezpečnosti omezí na třetinu. Některé vlaky nebudou ve směru od Berouna zajíždět na hlavní nádraží, ale budou končit na Smíchově.

Foto: Petr Janiš, Právo

Železniční most pochází z let 1900–1901 a je kulturní památkou.

Článek

Správa železnic (SŽ) usiluje o stavbu nového mostu, památkáři a občanské spolky tomu ale brání a chtějí zachování současného mostu. Ten je jednou ze čtyř možností, kudy lze v hlavním městě po železnici překonat Vltavu

Nový režim postihne vlaky linky S7 na trase Praha, hlavní nádraží – Praha, Radotín - Řevnice, které budou končit na Smíchově. Jedná se o 59 spojů za den. Základní vlaky S7 na trase Praha – Beroun přes výtoňský most i nadále pojedou.

„Vzhledem k výsledkům měření bylo nutné zavést značná omezení provozu. Nepotěšíme zejména cestující na západ od Prahy, ale chceme-li zajistit jejich bezpečnost, nemáme jinou možnost,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.

Foto: Správa železnic

Vizualizace nového mostu na Výtoni. Zbourání starého a stavbu nového mostu odmítají památkáři a občanská sdružení.

Od 10. prosince se soupravy nesmějí míjet na mostě, unese již jen jeden vlak. Jejich rychlost se sníží o polovinu ze 40 km/h na 20 km/h. Intenzita železniční dopravy klesne o zhruba dvě třetiny. To znamená, že výtoňský most bude moct využívat výrazně méně vlaků a de facto žádný nákladní vlak.

Zkrátí se také trasa vlaků na lince Praha, hlavní nádraží – Hostivice – Rudná u Prahy, i ty dojedou jen na Smíchov. Jde o 35 spojů za den. „Tato situace bude výhledově pro cestující ještě méně příjemná ve chvíli, kdy začne rekonstrukce smíchovského nádraží, kdy se dají čekat další výluky,“ doplnil Paidar.

Není vyloučeno zastavení provozu

Na základě podrobné prohlídky a zjištěného technického stavu železničního mostu na Výtoni byl v roce 2020 zahájen permanentní monitoring, který zajišťují odborníci z ČVUT. Od srpna do listopadu letošního roku probíhal nad rámec tohoto monitoringu také průzkum korozního oslabení, diagnostika pomocí endoskopu, měření zbytkové tloušťky, ošetření protikorozní ochranou pro zastavení degradace a kontrola únavového poškození.

Nebourejte železniční most na Výtoni, patří k panoramatu Prahy, píše UNESCO českému státu

Domácí

Během 1. pololetí příštího roku bude zadán a proveden přepočet údajů k mostu, který na základě aktuálního stavu určí další případné omezení a upřesní tzv. zbytkovou životnost mostu, která je podle posledního přepočtu k 31. prosinci 2023 vyčerpána.

„Výsledky těchto přepočtů pak mohou vést k dalším provozním omezením, v krajním případě i zastavení provozu,“ dodal Paidar. I proto Správa železnic volá po urychleném řešení nového mostu na Výtoni.

Dvoukolejný železniční most na pražské Výtoni slouží od roku 1901 a zpočátku po něm jezdily nižší desítky vlaků denně. Dnes je jich téměř 300 a počet do budoucna dále poroste.

Most je ve velmi špatném stavu a o tom, zda jej nahradit novým, či pouze renovovat, se vede debata již mnoho let. Odborníci z oboru mostního inženýrství, kteří v minulosti varianty řešení posuzovali, dospěli k jednoznačnému závěru, že nejlepší je postavit nový tříkolejný most. Na základě toho vzešel z mezinárodní architektonické soutěže návrh, který splňuje soudobé požadavky na bezpečnost i kapacitu železniční dopravy, řeší návaznost na MHD, nabízí komfort pro chodce a cyklisty a svým vzhledem zapadá do panoramatu.

Foto: Správa železnic

Návrh nového mostu ve finální bronzové barvě.

Poté co Správa železnic koncem minulého roku představila návrh nového mostu, vznikla petice, jejíž signatáři proti nahrazení dosluhujícího mostu protestují a prosazují, aby památka zůstala zachována bez ohledu na výši nákladů či technickou složitost řešení. Zachování současné podoby požaduje Národní památkový ústav, hlavní město, městské části Praha 5 a Praha 2 či Centrum světového dědictví UNESCO.

Stavba nového mostu bude levnější a rychlejší

Ze studie mezinárodní expertní organizace Jaspers publikované koncem října vyplynulo, že oproti renovaci starého mostu s boční přístavbou třetí koleje pro dosažení potřebné dopravní kapacity bude stavba nového tříkolejného mostu minimálně o 40 procent levnější, rozdíl činí 1,1 miliardy korun. Navíc bude dokončena až o 1,5 roku rychleji a nový most bude mít životnost minimálně 100 let oproti 30 letům v případě mostu renovovaného.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.

Most pod Vyšehradem má mít bronzovou barvu. Správa železnic představila upravený návrh

Domácí

Výběr článků

Načítám