Článek
Zatímco České dráhy zdůvodňují na webu aktuální zpoždění a odřeknutí spojů „opakovanými sesuvy svahu“, SŽ se slovům o sesuvech brání.
„V uvedeném úseku se vyskytly posuny železničního svršku v řádu desítek milimetrů na místech výkopových prací pro nové konstrukce spodní stavby viaduktu. Nazývat tyto poklesy sesuvem je nepřiměřené,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.
Modernizace trati Praha – Lysá nad Labem |
---|
Stavba mezi Vysočany a Horními Počernicemi je součástí modernizovaného úseku ze Mstětic. V rámci stavby vzniká zcela nová výpravní budova nádraží ve Vysočanech a souběžně probíhají i práce na trati mezi Zelenčí a Horními Počernicemi. Modernizace probíhá již několik let a má pokračovat i v dalších letech. |
K „ujetí svahu“ došlo v tomto úseku v březnu a také počátkem dubna. K zatím poslednímu „pohybu trati“ došlo v pátek 22. dubna. Od tohoto data je minimálně do pátku celý úsek průjezdný pouze po jedné traťové koleji. Zároveň došlo k omezení počtu spojů na trati. Některé byly bez náhrady odřeknuty, další jsou vedeny odklonem.
Nejezdí například vlaky mezi pražským Hlavním nádražím a Lysou nad Labem. Nejezdí celkem 10 spojů.
FOTO: Demolice vysočanského nádraží
Osobní vlaky v inkriminovaných místech projíždějí pouze minimální rychlostí a strojvedoucí sledují stav trati. „V případě, že by strojvedoucí zjistil jakoukoliv mimořádnost nebo nestandardní stav na dopravní cestě, je Správa železnic naší firmou okamžitě vyrozuměna a přijímá příslušná opatření,“ konstatoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
U dvojice viaduktů, které se v dotčeném úseku nacházejí, je podle Friebové dvakrát denně prováděno měření s okamžitým vyhodnocením naměřených hodnot. „U železničního svršku používáme kontinuální měření s grafickým záznamem řady měřených hodnot,“ dodala mluvčí. Celá stavba je pak sledována i geodety.
Bez ohledu na to mají vlaky standardně zpoždění, na městské lince S2/S22 se pohybuje i v řádech desítek minut. To je u spoje, který má za normální situace v přepravních špičkách interval 20 minut, problém, neboť zpoždění se kontinuálně přenáší do obratů souprav. Problémy se pochopitelně dotýkají rovněž vlaků na trati 070, která spojuje Prahu a Turnov. Vlaky tak neustále čekají a dávají přednost protijedoucímu spoji.
V tomto úseku se například před nedávnem srazily dva nákladní vlaky.
Čelní střet nákladních vlaků v Praze si vyžádal jednoho zraněného
Kdy se bude moci na trať vrátit více spojů a zda bude v části úseku možná jízda po dvou kolejích, by se mělo podle SŽ rozhodnout ve čtvrtek.
Počet cestujících využívajících příměstské linky S v letech před epidemií covidu kontinuálně rostl. Na trati 231 přes Lysou nad Labem dále do Nymburka svezly vlaky v rámci Pražské integrované dopravy podle dat z roku 2019 denně kolem 27 000 cestujících. Dalších více než 4000 osob denně využívalo v tomto úseku trať 070 směrem na Turnov.