Článek
Prozatím zaměstnanci dostávají 85 procent mzdy. To je ale v této situaci dlouhodobě neudržitelné, což si uvědomují i odboráři.
„Sám navrhnu, že bychom šli na 80 procent. Pořád jsou to nadstandardní peníze a spousta lidí je spokojená, protože někteří mají i víc, než když chodí do práce. Na druhé straně by se mohla spousta lidí dostat do problémů. Mají hypotéky, půjčky a na to měli nastavené i příjmy z práce navíc,“ řekl Právu předseda odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.
Počet odstavených aut chtějí snížit
Oficiálně nebylo zatím o snížení mezd rozhodnuto. „Mnozí lidé byli zvyklí na vysoké příplatky za přesčasy, které teď nejsou, mohli na směnu z pátku na sobotu, která je vůbec nejdražší směnou, za sobotní, která je také drahá, měli až tři tisíce korun. Kdo chtěl a vzal si tyto směny, tak si vydělal tisíce navíc. Teď se stává, že lidi potkávám třeba v obchodech u kasy nebo při vybalování zboží. Chodí na brigády, aby výpadek pokryli,“ uvedl Povšík.
Vrchlabský závod Škody Auto se stal uhlíkově neutrálním
Podle informací firmy je nyní odstavených nedodělaných vozů napříč všemi modely přes 45 tisíc, ale podle Povšíka by se měl stav snižovat.
Stanovili jsme si cíl, že na skladech bude maximálně 25 tisíc vozů s menšími nedodělky. Konkrétně teď chybějí například rádia, protože taky nemají čipy a trvá déle, než přijdou z Asie. Musíme být teď mnohem víc flexibilní, víc než kdy jindy.
„Udělali jsme opatření, že se nebudou dělat nepohyblivé vozy, které se nedají nastartovat. Taková auta se musela obalit před poškozením, natáhnout na speditérské auto, převézt, odstavit, hlídat, zase pak převézt zpátky do výroby, dodělat a převézt na sklad a k dealerovi. Tenhle proces je strašně drahý,“ uvedl Povšík.
„Stanovili jsme si cíl, že na skladech bude maximálně 25 tisíc vozů s menšími nedodělky. Konkrétně teď chybějí například rádia, protože taky nemají čipy a trvá déle, než přijdou z Asie. Musíme být teď mnohem víc flexibilní, víc než kdy jindy. V jeden den jsme například měli stát, ale najednou se objevily dva kamiony s čipy, tak se operativně ruší volná směna a auta se jdou dodělat,“ doplnil odborářský šéf.
Škoda se vrací k projektu studentského auta, spustila jeho osmý ročník
Automobilka minulý týden kvůli výpadkům dodávek komponent odstavila výrobu. Ta už teď opět běží u všech modelů, avšak po dohodě s odbory se ruší páteční odpolední a noční a sobotní směny.
Podle toho kolísá výroba. Před covidem se obvykle vyrábělo přes 3000 aut denně, takže zruší-li se v týdnu např. třetina směn, úměrně tomu odpovídá pokles výroby.
Škoda Auto v minulých letech vyráběla přes milion aut ročně. I letos by se vedení chtělo k milionové hranici dostat. Už ale přiznalo, že kvůli nedostatku čipů zhruba sto tisíc plánovaných vozidel do konce roku nebude.
Výroba aut je na nejrůznějších polovodičích závislá a celý autoprůmysl je vydán na milost asijským výrobcům. Konkrétně Škoda Auto odebírá čipy z Malajsie, Japonska a Číny.
Volkswagen kvůli nedostatku čipů zkrátí pracovní dobu ve Wolfsburgu
„Například v nové generaci fabie, kterou právě uvádíme na trh, je 40 řídicích jednotek a v nich celkem asi 450 čipů. Do elektromobilu Enyaq se montuje 80 řídicích jednotek a celkem více než tisíc čipů,“ upřesnil mluvčí automobilky Tomáš Kotera.
Je však obvyklé, že ve vozech chybí z mnoha stovek už jen pár určitých druhů čipů a musí se odstavit. Jak zaznělo, čipy jsou v rádiu, bez čipů se nedá elektricky stáhnout okénko, jsou na nich závislé bezpečnostní prvky.
Odhadovat, jak se bude trh s čipy vyvíjet, si nikdo netroufá. Technici by sice byli schopni řadu čipů obejít, ale auta by se musela s každou změnou homologovat, což je proces na mnoho měsíců až rok.
Uvažuje se o výrobě čipů v Evropě, to znamená postavit továrnu, což je proces nejméně na dva tři roky.