Hlavní obsah

Kvůli návrhu rozpočtu atmosféra mezi učiteli houstne

Učitele rozčiluje návrh ministra financí na snížení rozpočtu školství o pět miliard korun poté, co resort loni po vleklých argumentačních bojích a stávce škol nakonec dostal o stejnou částku víc. Podle ředitelů škol se mezi pedagogy šíří nedůvěra, deziluze a chmury dopadají už i na nadšence.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

„Je tam opravdu velká deziluze. I srdcaři, kteří říkali, že pro peníze ve školství nepracují, jsou v depresi, mají pocit zneuznání. Není to legrace, když ten veřejný obraz učitelské profese je, že pracuje čtyři hodiny denně za padesát tisíc měsíčně a chce víc a víc,“ řekla Novinkám ředitelka Základní školy Bystřice Jana Servusová, která působí ve výkonném výboru Učitelské platformy.

Předběžný návrh ministerstva financí totiž počítá pro letošek s rozpočtem školství ve výši 268 miliard korun, přitom letošní rozpočet po mnoha loňských tahanicích dosáhl na 273 miliard. A ani tak nezbylo na kompletní pokrytí platů nepedagogických pracovníků, tedy školníků, uklízeček, kuchařek, účetních, hospodářek či správců IT. Aby si tyto pozice udrželi, platili je ředitelé z balíku určeného na mzdy učitelů.

A tak přestože vláda dodržela zákonnou valorizaci a dodala do balíku na učitele dost peněz na to, aby měli v průměru 130 procent průměrné mzdy z roku 2022, mnozí učitelé to skoro na výplatní pásce nepoznali. Nově ředitelé ze stejného kastlíku vyplácejí i neschopenky.

Ministerstvo financí zatím s navýšením peněz do školství nepočítá

Domácí

„Z platů učitelů se platí školníci, uklízečky a učitelé rozhodně nezaznamenali výrazný růst příjmů. Ale my se pořád oklikou vracíme k učitelským platům a jestli odpovídají kvalitě. Nedovedu si představit, že by byl voják placen podle toho, kolik vyhrál bitev a kolik policista zavřel kriminálníků,“ stěžovala si Servusová. „Ale my máme takovou kvalitu, jakou si platíme. České školství se se svými výsledky drží docela dobře, v mírném nadprůměru vyspělých zemí, i když ty náklady státu neodpovídají tomu, co dávají do školství vyspělé země.“

Připomněla, že se vláda zavázala ve svém programovém prohlášení dodávat na vzdělávání alespoň tolik, co v poměru ke svému HDP dávají v průměru země OECD. A vznikl jí tak významný dluh.

Vláda kvůli „dyndání“ ztrácí body

Naplnění slibu by i podle propočtů šéfa institutu IDEA při CERGE-EI Daniela Münicha vyžadovalo přisypat na školství 27 miliard korun navíc. Rozpočet školství pro příští rok by tak narostl o více než dvacet miliard.

Podle informací školských odborů podobným směrem míří i požadavky ministerstva. Oproti letošku by měl podle něj rozpočet růst alespoň o 21 miliard korun. Jen na valorizaci platů učitelů mělo jít 9,6 miliardy korun navíc a na „zabezpečení nepedagogické práce“ by bylo třeba dalších 5,6 miliardy.

„Doufám, že u ostudných tarifů nepedagogických pracovníků dojde k nějakému narovnání. Není pro mě vůbec jednoduché nabízet uchazečům o zaměstnání sedmnáct tisíc čistého, což má uklízečka na plný úvazek,“ poznamenala Servusová.

Už zase? První návrh rozpočtu pro školství budí nervozitu

Věda a školy

S návrhem rozpočtu nesouhlasí ani šéf Asociace ředitelů ZŠ Luboš Zajíc. „Mám pocit, že jsou někteří politici nepoučitelní, anebo se snaží hrát nějakou hru. V podstatě předem se ví, že ty náklady budou vyšší, aby se zachovalo, co se má. A pokud teď máme nástřel, který rozpočet snižuje, bude otázkou, do jaké míry se to podaří ministerstvu školství navýšit. Pokud ano, bude to prezentováno jako úspěch, byť by se nedosáhlo toho, co je zapotřebí,“ řekl Novinkám. „Ale školství by nemělo být předmětem nějakého dyndání. Už jsme z toho unavení. Pedagogická veřejnost postupně přestává věřit, že je školství prioritou, jak to vláda prezentuje. Docela tím ztrácí body.“

Učitelství je krásné povolání, pokud je jedním z vašich dvou
Jana Servusová, ředitelka ZŠ Bystřice

Také Servusová se obává, že nadcházející lamentace o rozpočtu povedou k tomu, že příští rok zůstane stejný nebo se jen o málo navýší, což je podle ní pořád málo.

„Asi nikdy nebyl pravdivější bonmot, že učitelství je krásné povolání, pokud je jedním z vašich dvou. Těch přivydělávajících si učitelů je opravdu hodně. Platy učitelů by měly odpovídat tomu, co dostává vysokoškolsky vzdělaný specialista. Nesrovnávejme to s méně kvalifikovanými profesemi, protože jinak kvalitní učitele do škol nedostaneme. Oni musí být také výborní lidé, s dobrými psychologickými schopnostmi,“ zdůraznila.

Aby k učitelům připluly alespoň zákonem zaručené platy, bylo by třeba přidat provozním zaměstnancům.

Další peníze bude třeba na zajištění dalších podpůrných profesí ve školách, jako jsou speciální pedagogové a psychologové. Dosud byli placeni z evropských fondů, ale od ledna už by se měli vyplácet ze státního rozpočtu. Ministerstvo už podalo návrh změny zákona, podle nějž bude na takové opatření nutné zajistit půl druhé miliardy korun navíc.

Bek: Slabý rozpočet pro školství by STAN nepodpořil

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám