Hlavní obsah

Kvůli náročnému kácení stovek stromů se uzavře hlavní příjezdová cesta z Brna do Blanska

Blansko

Na měsíc se od pondělí uzavře čtyřkilometrová část rušné silnice Brno–Blansko. Jde o úsek vedoucí od odbočky na Olešnou po odbočku na obec Olomučany. Cesta je v něm sevřena v úzkém a velmi špatně přístupném kaňonu. Počítá se nejen s obnovou komunikace, ale i se skácením stovek nebo možná až tisíců stromů na příkrých úbočích.

Foto: archiv Lesy ČR

Ilustrační fotka

Článek

Projekt vyvolal na sociálních sítích kritiku části veřejnosti. Mnozí řidiči nechápou, proč bude uzavírka trvat tak dlouho a proč nelze práce zvládnout alespoň za částečného provozu. Motoristům se nelíbí, že kvůli projektu bude nutná při cestě do Blanska až pětikilometrová objížďka. Denně z něj a jeho okolí dojíždějí auty do zhruba dvacet kilometrů vzdáleného Brna tisíce lidí.

Hrozí sesuv kmenů, kamení i půdy

„Les v této části Blanenska dospěl do fáze rozpadu. Je tam spousta stromů, které hrozí pádem na silnici. Při tom se může z příkrého srázu uvolnit kamení a zemina. To se může stát i při samotném kácení. Pokud by kmen trefil projíždějící auto, následky by mohly být fatální,“ uvedl vedoucí výrobního oddělení Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny Čestmír Šnoblt.

Foto: archiv MěÚ Blansko

Mapka uzavírky Brno–Blansko. Modře je vyznačen 4,2 kilometru dlouhý úsek silnice, která bude uzavřena.

Rizikové bude nejen kácení stromů, ale i další práce se dřevem, které bude nutné v první fázi nechat na svazích, následně lanovkou svézt dolů na silnici a tam jej naložit na nákladní auta. V případě stažení dřeva lanovkami hrozí nejen sesuv kmenů, ale i podloží, tedy půdy a kamení. Původně se silničáři snažili hledat možnost, jak pracovat za částečného provozu.

Výjimku nedostaly ani autobusy

Projekt v žádném případě není jen o těžbě stromů a úpravě porostu v okolí silnice, na kterou při bouřkách a vichřicích padají větvě i kmeny. Nutné je také opravit asfaltový povrch cesty.

„Na příjezdové komunikaci do Blanska je řada velkých podélných i příčných nerovností. Opravy povrchu jsme plánovali delší dobu. Dotknou se také odvodnění nebo vodorovného dopravního značení,“ uvedl Miloš Bažant ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Foto: archiv SUS JMK

Silnice, kterou čeká uzavírka je v úzkém kaňonu, jenž je z obou stran hustě zarostlý lesem. Konkrétně na snímku úsek mezi obcí Svatá Kateřina a prostorem pod Novým hradem

Výjimku nelze podle něj udělit ani rušné autobusové dopravě. Hojně využívané vlakové spojení Blanska s Brnem zůstane sice zachováno, nicméně ani to není ideální. Parkoviště, které u blanenského hlavního nádraží nechala před pár lety postavit blanenská radnice, totiž praská ve švech. Město jej sice zpoplatnilo, a to ve snaze dostat z něj odstavená auta, ale situace se příliš nezlepšila. S větším náporem řidičů budou muset počítat Lažánky, Olomučany a Olešná.

Lesy v Moravském krasu jsou po kalamitě opět otevřeny. Na houby tam ale nechoďte

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám