Článek
Zatímco řidiči stojící takřka denně v kolonách se nemohou dálnice dočkat, lidé z okolí budoucí spojnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi se bojí dopadů stavby na jejich životní prostředí a běžný život.
„S trasou dlouhodobě nesouhlasíme, ale zatím nám to nebylo nic platné. Má to vést poměrně blízko naší obce a západní proudění sem ponese smog a hluk,“ řekl Novinkám starosta obce Tisem Miloslav Albrecht (bezp.). „Chtěli jsme, aby dálnici trochu posunuli a víc zařízli, ale nedohodli jsme se,“ dodával starosta.
Investorem stavby je stát, potažmo Ředitelství silnic a dálnic. To po mnoha letech příprav a soudních sporů s odpůrci dostalo projekt do fáze, kdy podalo žádost o umístění stavby. V rámci tohoto územního řízení může veřejnost podávat připomínky a námitky. Koncem listopadu se bude v Praze konat veřejné jednání o tomto záměru.
Jeden z nejhlasitějších odpůrců stavby spolek Alternativa D3 upozornil, že nedostávali požadovanou dokumentaci. „Byl poskytnut odkaz ke stažení archivu, který zdánlivě vypadá jako dokumentace k územnímu řízení, ale ve skutečnosti je jen jeho torzem a uvnitř složek chybí naprostá většina dokumentů,“ uvedl Roman Andres z Alternativy, podle něhož chyběla například hluková studie či hydrogeologické podklady. „Na vyjádření mají účastníci řízení krátkou dobu,“ dodal Andres.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla však všichni podklady mají. „Jsme v procesu správního řízení, dotčení mají plné právo nahlížet do spisu a nikdo jim v tom nebrání,“ ujistil Rýdl.
Podle starosty obce Tisem se bude obec ještě radit s právníky, jak postupovat a jak podat připomínky ke stavbě.
Dražší voda
Kromě hluku a prachu z dopravy se obce v okolí plánované stavby bojí také o vodu. „Součástí projektu je přivaděč vodovodu do oblastí, kde jsou nyní problémy se zajištěním vody,“ ujistil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Ani to ale obce neuklidnilo. „Zdejší studny stavba znehodnotí. Sice slibují vodovod, ale na kolik nás potom ta voda vyjde? Teď jsou náklady minimální, pak to bude mnohem dražší,“ obával se starosta Albrecht.
Obavy o vodu mají i obce u Jílového a okolí, kde už se začaly hloubit průzkumné štoly pro budoucí tunely. „Slíbili jsme stavbu vodovodů ještě před dokončením dálnice, aby měli lidé jistotu, že o vodu nepřijdou,“ dodal Rýdl, podle něhož má být D3 kompletně dokončena v roce 2032.
D3 v nedohlednu, D4 finišuje
Ve středních Čechách se má stavět dálnice D3 od napojení na Pražský okruh u Jesenice, dál směrem k Jílovému u Prahy, jihovýchodním směrem přes Posázaví k Václavicím nedaleko Benešova a dál na jih k Meznu k již hotovým úsekům dálnice. Spolek Alternativa D3, který je podporován některými obcemi na trase, prosazuje rekonstrukci stávající silnice I/3, k níž chce přidat jeden až dva pruhy, a výstavbu obchvatů obcí. K tomu nabádá ke zkapacitnění železniční sítě a dostavbě D4.
Zatímco dostavba dálnice D3 se vleče desítky let, zmíněná dálnice D4 má být dokončena ještě letos. „V prosinci bude dálnice D4 zprovozněna v plném rozsahu,“ potvrdila mluvčí konsorcia Via Salis, které má stavbu na starosti, Daniela Pedret.