Hlavní obsah

Kvadratické funkce na základních školách? Nervozitu kolem nové výuky budí i matematika

3:42
3:42

Poslechněte si tento článek

Ministerstvo sice schválilo podle slibu nové rámcové vzdělávací programy (RVP) pro základní školy do konce roku 2024, ale jen málokdo ví, co v nich je. A už nyní je jisté, že se budou ještě měnit. Nervozitu budí pojetí matematiky, protože by měla přibýt látka, která se dnes učí na středních školách. Třeba kvadratické funkce či řezy tělesy. To by ale mohlo popřít smysl, proč se obsah výuky mění.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

Hlavním důvodem pro revizi RVP je, aby se snížilo množství učiva, bylo více času na jeho osvojení a aby se posílily dovednosti a kompetence žáků.

Pochybnosti má členka Expertního panelu pro revizi RVP Štěpánka Baierlová, která učí matematiku a informatiku na ZŠ Labyrinth v Brně.

„Měla jsem možnost nahlédnout do návrhu změn a myslím si, že toto záměr v oblasti matematiky nesplňuje. U některých oborů jsem viděla velkou změnu, že se bude učit jinak, ale v matematice ne. Děti dnes učíme spoustu věcí, které bychom je učit nemuseli, a mohli bychom učit jiné věci a jinak. Ale na to bych potřebovala prostor. Ale když jsem stísněna časem, nemám moc šanci něco změnit,“ popsala Novinkám.

Konec biflování a angličtina od první třídy, schválilo ministerstvo

Domácí

Podle návrhu přibude výuka statistiky, pravděpodobnosti a kombinatoriky, ale také kvadratická funkce či řezy těles, které se nyní probírají na střední škole.

Za problematické to má i učitel matematiky na gymnáziu Marek Valášek, držitel ocenění Zlatý Ámos o nejoblíbenějšího učitele a zřejmě nejznámější český youtuber, který matematiku na síti propaguje.

„Není špatné, když děcka dostanou základy statistiky a kombinatoriky, ale záleží na tom, do jaké hloubky se to bude probírat a jestli to budou učitelé umět vysvětlit,“ řekl Novinkám.

Na co řezy tělesy?

Silnější pochybnosti má Valášek u kvadratických funkcí. „Na ZŠ se dnes učí lineární funkce a asi nikdy se mi nestalo, že by mi na střední školu přišel někdo, kdo opravdu dobře rozumí pojmu funkce. Je to dost složitý koncept, který už nyní není na základních školách dobře zvládnutý. A když se přidá ještě kvadratická, opět se to zredukuje tak, že děti to jak cvičené opičky zasadí do vzorečku, a pak jim utečou všechny souvislosti a principy,“ vysvětlil.

Danou látku vyučuje alespoň dva měsíce, avšak poctivá průprava by v 9. třídě prý vyžadovala třeba půl roku, kdy se ale žáci soustředí na přijímačky.

Řezy tělesy zase podle něj nejsou zapotřebí. „To je téma, které v zásadě až na pár výjimek nemá skoro žádnou návaznost na střední ani na vysoké škole,“ uvedl.

Množství středoškolských oborů by se mohlo snížit na méně než polovinu, navrhuje institut

Věda a školy

Ministerstvo RVP odhalí v půli ledna a podle šéfky Učitelské platformy Petry Mazancové by bylo vhodné, aby také představilo nástroje a harmonogram, jak změnu výuky ve školách zabydlit. „Proklamace, že bude podpora masivní, mi stačit nebude,“ řekla Novinkám.

Podle šéfa Asociace ředitelů ZŠ Luboše Zajíce je problematických oblastí více. Kromě matematiky i cizí jazyky či chemie. „Při posledním jednání pan minstr tvrdil, že je to materiál určený pro pilotní ověřování, že to není finální a že se zjistí, co je možné, a že budou ještě úpravy,“ sdělil Novinkám.

V prvních a šestých ročnících by se mělo podle nových RVP učit povinně už od září 2027.

Tlačí školy k nalejvárně, obávají se učitelé nových manuálů k výuce

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám