Článek
Trať z Hevlína do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova, která byla kdysi součástí nejkratší železniční spojnice Brna a Vídně, je už dvanáct let bez pravidelného provozu.
Správa železnic ji opakovaně nabízela k prodeji. Cena se několikrát měnila, až nakonec na podzim roku 2020 lokálku získala obec. Vznikla tak první místní dráha v majetku obce u nás.
„Koupili jsme ji, protože chceme tuto železnici udržet,“ uvedl starosta Antonín Pichanič (Moravané).
U Uherska se chystá unikátní most
Ve hře byla i budova stanice Hevlín, která se dočkala památkové ochrany. Obec ji chtěla získat, v plánech radnice figuruje nádraží jako budoucí obecní muzeum.
V Hevlíně upravili stavbu u nakládkové koleje na garáž pro šlapací drezíny. Právě svezení se na vozících poháněných pedály má být jedním z využití dráhy.
Ovšem, ne v celé délce, ale jen místu, kde přes trať vede silnice II/415 Trnové Pole – Hevlín státní hranice. Až do Hrušovan by jezdily pouze vlaky, ať už by byly vedené vlastní malou lokomotivou, nebo, jako tomu bylo v neděli, zapůjčeným motorovým vozem. Sesterským s motorákem, kterému místní v dobách provozu přezdívali Hevlínka.
Na udržení dráhy spolupracuje obec se Spolkem pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě (SVD-JZM) a společností Railway Capital, která zastřešuje provoz na trati. Velikonoční neděle počítala s šesti jízdami každým směrem, jenže už na první cestu čekalo v Hrušovanech kolem 110 zájemců. Zhruba třicet lidí už nemělo šanci se do vozu dostat a tak pořadatelé improvizovali.
„Zájem byl hned u první jízdy nad očekávání. Nabrali jsme do vozu asi 80 lidí a pro zbytek jsme se vrátili,“ uvedl místopředseda SVD-JZM Jakub Maršalík. Motorový vůz tak po vyložení cestujících z první jízdy obratem spěchal pro zbylé do Hrušovan. Velký zájem byl i o další cesty.
Konec hedvábné stezky? Ruská invaze ohrozila železniční spojení Číny s Evropou
Lokálka z Hevlína do Hrušovan byla součástí spojnice z Vídně do Brna přes Laa am der Thaya, Hrušovany nad Jevišovkou a Moravský Krumlov. I když byla nejkratší, v konkurenci trasy přes Břeclav nebyla tak úspěšná. Sloužila od roku 1870, na konci 2. světové války ale ustupující Němci zničili osm mostů mezi Hevlínem a Laa. Ty pak nahradila mostní provizoria.
V provozu trať byla od půlky roku 1946 do pádu železné opony. Konstrukce na místě zůstaly až do nástupu normalizace v sedmdesátých letech minulého století. Pak byly sneseny.
Ihned po roce 1989 začaly debaty o obnově chybějícího úseku asi 2,2 kilometru kolejí a mostů a opětovném využití železnice. Místo toho ale skončil i provoz mezi Hrušovany a Hevlínem.