Článek
Diskuze byla podle Martina Sobotky (Aktivní Dobřany), který stojí v čele Dobřan, věcná a otevřená. „Nehrály se žádné hry,“ řekl a narážel na předchozí nešťastnou komunikaci, kdy se obce dozvídaly informaci spíše z médií než od vlády.
„Panuje shoda, že náš návrh přeložky silnice druhé třídy číslo 180 je lepší než stará varianta, která některé obce výrazně zatěžovala. Teď je to koncipované tak, že reálně půjde o obchvat Dobřan, Vodního Újezdu i Chlumčan. Máme šanci šílené nápady inženýrů, kteří na to mají málo času a namalují ideální trasu bez ohledu na okolí, zastavit,“ konstatoval Sobotka.
Řeč byla rovněž o sjezdu z dálnice D5 poblíž Nové Vsi. „Napojení by vedlo jižně od obce, nikoliv severně, což by pro Novou Ves byl dopravně mnohem výhodnější,“ doplnil Sobotka.
Jako pozitivní také hodnotí velkou šanci, že průmyslová zóna v Líních nezůstane 700hektarová, ale smrskne se na požadovaných 200 hektarů.
„Jsme otevření tomu, aby se zóna zmenšila,“ potvrdil plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti). O finální podobě bude zřejmě v únoru jednat krajské zastupitelstvo.
Ministr Kupka znovu zopakoval stanovisko vlády, že se jedná o strategickou investici, která je pro tuzemskou ekonomiku závislou na automobilovém průmyslu klíčová. Ubezpečil, že jestliže dostane výstavba gigafactory zelenou, rozšíří se výrazně infastruktura, aby obří továrna neměla negativní vliv na místní obyvatele.
„Většina dopravy by však byla po železnici. Vybudovala by se elektrifikovaná vlečka a seřaďovací nádraží. To by znamenalo i modernizaci trati mezi Plzní, Domažlicemi a státní hranicí s Německem,“ nastínil šéf resortu.
Kupka zároveň potvrdil, že počítají s kompenzacemi pro piloty i aerokluby.