Hlavní obsah

Česká pošta si najala firmu, která jí pomůže prodat Balíkovnu. Její odměnu tají

5:17
5:17

Poslechněte si tento článek

Záměr prodat Balíkovnu zveřejnil šéf České pošty Miroslav Štěpán už v létě. Teprve teď však pošta oznámila, kdo jí s hledáním kupce pomůže. Tendr vyhrála společnost Roklen Holding. Otazníkem však zůstává, kolik za zprostředkování byznysu, který by měl poště přihrát až čtyři miliardy korun, dostane. Suma se má odvíjet od ceny prodeje.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Česká pošta je poskytovatelem především poštovních služeb pro občany, firmy a stát. Ze své podstaty není odborníkem na sofistikované transakce, jako je prodej části podniku. Vypsali jsme proto soutěž na poradce, který s výběrem strategického partnera Balíkovny pomůže,“ řekl Novinkám mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Smlouva mezi poštou a firmou Roklen Holding v registru uvádí hodnotu 26,2 milionu korun bez DPH. Jenže konečná odměna, kterou společnost dostane, je ve smlouvě začerněna.

„Částka je součástí obchodního tajemství, proto v registru není,“ vysvětlil Vitík.

Balíkovna se stane samostatnou společností příští rok v dubnu

Ekonomika

Odměna se má skládat ze dvou složek. První firma dostane za samotný proces hledání kupce, druhá část je variabilní a má být vyplacena po dokončení transakce z dosažené prodejní ceny bez DPH.

„Fixní odměna bude dodavateli vyplacena za řádně poskytnutá dílčí plnění bez ohledu na výsledek transakce – tedy i v případě, že k prodeji Balíkovny nedojde,“ uvádí smlouva.

„Variabilní se bude odvíjet od ceny, za kterou bude Balíkovna prodána, a jejím cílem je motivovat poradce k dosažení co nejvyšší prodejní ceny pro Českou poštu. Vybrán bude ten poradce, který nejlépe splní kritéria jak z pohledu finančního (nejnižší požadovaná odměna za služby), tak z pohledu kvality (zkušenosti poradenského týmu),“ psala Česká pošta v létě, kdy tendr vypsala.

Zájemci mohou být i z ciziny

Dodavatel má dle smlouvy oslovit předem vytipované potenciální zájemce v Česku, ale i v Evropě.

„Naším cílem je vést proces profesionálně, čitelně a transparentně, aby přilákal pozornost všech vhodných investorů a partnerů,“ uvedl generální ředitel Roklen Holding Jakub Burda.

Zatímco smlouva hovoří přímo o prodeji Balíkovny, v komunikaci s médii Česká pošta i ministerstvo vnitra nyní používají raději termín hledání „strategického partnera“.

Podle bývalého ředitele České pošty Romana Knapa není zcela zřejmé, co přesně tedy Česká pošta prodává. „Nejdřív čtete, že Balíkovna je zlaté vejce, potom zase, že prodělává. Je těžké se v tom zorientovat. Moje největší otázka tak je, jestli firma Roklen ví, co chce prodávat. Co přesně tedy Balíkovna obsahuje, jestli už je oddělená od České pošty, jaký má majetek,“ řekl Novinkám Knap.

Že si pošta zjednala na hledání kupce profesionální společnost, je podle Knapa správné. „Je potřeba někdo, kdo umí udělat tržní ohodnocení firmy, najít uchazeče. Ti mohou být i ze zahraničí. Prodej firmy vážně není jednoduchá záležitost. Česká pošta je v každém větším složitějším úkolu impotentní,“ podotkl.

Právník: Pošta mohla být transparentnější

Vedoucí právník české Transparency International Jan Dupák potvrdil, že na samotném procesu, který pošta zvolila, nevidí nic závadného. Domnívá se však, že Česká pošta by mohla být směrem k veřejnosti transparentnější. „Obchodní tajemství být začerněno může. Ale Česká pošta mohla předem vyjednat, aby celková odměna nebyla obchodním tajemstvím a byla veřejně komunikovaná. Ale to by musela Česká pošta udělat předem, tedy předtím, než smlouvu s firmou uzavřela. Teď už cenu zveřejnit nemůže, protože by porušila smlouvu s dodavatelem,“ poznamenal.

Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) Novinkám na otázky neodpověděl. Podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka se prodej Balíkovny nepodaří. „Balíkovnu neprodají, ani kdyby jim radil Bill Gates. Nemají na to naštěstí už čas,“ řekl Novinkám.

„Pošta musí projít zásadní restrukturalizací, tohle jsou ad hoc kroky, které řeší nedostatek cash flow, ale nemá to se strategickými opatřeními co do činění. Nejdřív vytvořme celý koncept, co a jak s Českou poštou, pak řešme Balíkovnu,“ dodal Havlíček.

Na konci srpna ředitel pošty Miroslav Štěpán oznámil, že Balíkovna by se jako poskytovatel komerčních poštovních služeb měla od České pošty oddělit do samostatné společnosti od 1. dubna příštího roku. Ještě nějakou dobu by pak měla zůstat ve vlastnictví státu, aby se ukázalo, jak dokáže samostatně fungovat.

Samostatná Balíkovna by měla mít formu akciové společnosti, která bude dceřinou firmou České pošty. Rozdělení České pošty na provozovatele poboček, který poskytuje služby objednané státem, a na poskytovatele balíkových a logistických služeb má být jedním z kroků transformace společnosti.

Dvě stě balíků za minutu. Pošta v Mošnově otevřela největší třídicí centrum

Ekonomika

Výběr článků

Načítám