Hlavní obsah

Kritici zákona: Velcí lobbisté bez kontroly

Podoba vznikajícího návrhu zákona o lobbování čelí kritice. Dostaly se do něj výjimky: pravidla by neměla platit pro svazy, profesní komory či církve a nevztahovala by se ani na prezidenta nebo asistenty poslanců a senátorů, kteří chodí na schůzky se zákonodárci, popřípadě je zastupují.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministerstvo spravedlnosti

Článek

Kritici zákon, který je už po meziresortním připomínkovém řízení, považují za nefunkční. Nebude se podle nich vůbec vztahovat na velké a klíčové lobbisty.

Lobbování nemá v Česku stanovena žádná pravidla. Nová legislativa má vést ke snížení korupce, střetu zájmů a klientelismu skrze registr lobbistů a lobbovaných subjektů. Ty budou vedeny jako součásti veřejného systému, a nejenom to.

„Nelegitimnímu lobbingu se opakovaně věnuje Bezpečnostní informační služba ve svých zprávách. Díky této úpravě bude ministerstvo spravedlnosti poskytovat zpravodajské službě veškeré potřebné údaje vedené v registru lobbistů a lobbovaných,“ stojí v důvodové zprávě.

Vláda podpořila návrh ohledně pravidel pro lobbování

Domácí

Lobbisté se budou muset do registru zapsat spolu s oblastmi a zájmovou skupinou, kterou zastupují. K dispozici má být i nástroj lobbistické stopy, skrze který se bude moci veřejnost dozvědět, s jakými požadavky či změnami konkrétní osoba přišla, včetně toho, co se jí povedlo prosadit do právních předpisů.

Úřední zátěž, brání se resort

Do návrhu se však dostalo mnoho výjimek, které dopad zákona zásadně sníží. „Z technického hlediska je zákon stále docela dobrý. Není tam přebujelá administrativa a poskytuje zásadní informace, které potřebujeme vědět: kdo se s kým schází, co po něm chce a podobně,“ řekl Právu analytik Frank Bold Jakub Černý, který sám působí jako lobbista za neziskovou organizaci Rekonstrukce státu.

„Současně však zákon říká, že profesní komory, zaměstnavatelské svazy, církve nebo svazy zaměstnanců, takže typicky odbory, se těmi pravidly řídit nemusí. Netýká se tak drtivé většiny klíčových lobbistů, kteří to skutečně dělají,“ upozornil s tím, že ještě před meziresortním řízením tam tyto změny nebyly. Zákon by se tak dotkl pouze neziskových organizací a profesionálních lobbistů.

„Byl to zřejmý tlak z politického vedení ministerstva spravedlnosti, že tam ty výjimky mají být. Ustoupili svazům,“ domnívá se Černý. Podle něj je takový zákon zbytečný a způsobí nerovnost v profesní komunitě.

Co je to lobbing?

Lobbování (lobbing) je legitimní součástí demokratického procesu. Prosazování zájmů a působení na představitele veřejné moci s cílem ovlivnit jejich rozhodování však neprobíhá vždy transparentně a podle jasných pravidel. To s sebou přináší riziko ohrožení veřejného zájmu ve prospěch skrytých zájmů. Lobbing je proto často dáván do úzké souvislosti s korupcí a klientelismem.

zdroj: ministerstvo spravedlnosti

Jak Právu sdělil mluvčí ministerstva spravedlnosti Vladimír Řepka, návrh je teprve na začátku a může ještě doznat podstatných změn. Skupiny, které ­resort navrhuje ze seznamu vyškrtnout, by opatření administrativně zatížilo.

„Oblast jejich lobbování i konkrétní požadavky na úpravu právních předpisů budou velmi často očekávatelné, přičemž na rozdíl od profesionálních lobbistů nebudou motivovány přímým finančním prospěchem. Proto by v jejich případě povinnost oznamovat lobbistické kontakty představovala administrativně zatěžující opatření,“ uvedl Řepka.

Komora: Bez výjimek

Proti vzniku zákona se ohradila i Hospodářská komora, která se k lobbingu otevřeně hlásí a je oficiálně registrovaná v Evropské unii. Do výjimek by spadala, sama je ale nechce.

„Legislativní úprava lobbingu může fungovat jen tehdy, zahrne-li všechny subjekty. Jakýkoli odklon od tohoto principu, například tím, že stát bude zavádět výjimky z lobbovaných a lobbistů, bude znamenat zpochybnění celého návrhu,“ řekl mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Zařadit asistenty?

Návrh se podle Hospodářské komory vztahuje na legislativní proces na centrální úrovni. „Pomíjí skutečně potenciálně rizikové oblasti rozhodování, a to oblast veřejných zakázek, dotací a rozhodování na regionální úrovni, například o územním plánu,“ doplnil mluvčí.

Na problém výjimek upozornil Právo ředitel Transparency International Ondřej Kopečný, kterému se nelíbí škrtání ze seznamu lobbovaných. „Problém by vyřešila povinnost zveřejňovat informace o lobbistických schůzkách i pro asistenty. Možností je, aby životopisy asistentů byly veřejně dostupné a bylo možné ověřit, zda sami nejsou lobbisty. Bohužel, aktuální vládní návrh zákona o lobbingu tyto povinnosti nezahrnuje,“ uvedl.

I podle Černého by se na seznam měli dostat asistenti poslanců a senátorů. „Ti typicky alternují zákonodárce na schůzkách,“ poznamenal Černý.

Anketa

Domníváte se, že by pravidla lobbingu měl určovat zákon?
Ano, měl.
96,8 %
Já nevím, nerozumím tomu.
1,6 %
Ne, neměl.
1,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 373 čtenářů.

Faltýnek vysvětloval ve Sněmovně ukradené diáře. Zmínil syna, který mu sebral milion na drogy

Domácí

Výběr článků

Načítám