Článek
„Vlastně zadáváme zrušení stávající plochy letiště,“ upozornil zastupitel Vladislav Vilímec (ODS). Změnu tohoto strategického dokumentu si vyžádalo ministerstvo průmyslu, a to kvůli projektu gigafactory - stodvacetimiliardová investice do obří továrny Volkswagenu na baterie do elektrovozů má u vlády prioritu. Automobilka nicméně zvažuje i lokality v jiných zemích.
Za zachování letiště přímo na jednání zastupitelstva lobboval Štefan Koprda, předseda Evropské asociace pro rozvoj všeobecného letectví.
„Pokud Volkswagen řekne ano, chceme ujištění, že se bude jednat o tom, kde bude nové letiště,“ uvedl Koprda. Podobné záruky by uvítal i Miroslav Tomana ze spolku, který v jednom z hangárů provozuje letecké muzeum.
Slibem nezarmoutíš
V deklaraci přijaté na stejném zastupitelstvu se kraj zavázal, že podnikatelský park nesníží kvalitu života v dotčených obcích. „Letecká záchranná služba musí zůstat a případné zrušení civilního letiště bude kompenzováno,“ prohlásil náměstek hejtmana Petr Vanka (ANO).
U letiště Líně už evidentně nejde o gigafactory, ale o byznys na úkor státu, tvrdí analytik
Ale třeba podle komunistického zastupitele Jiřího Valenty není reálné, že by jinde se vznikem nového letiště souhlasili. A zastupitelka Marie Pošarová (SPD) si rýpla: „Slibem nezarmoutíš. Když vidím, jak se staví dálnice, tak se ptám: Kde by stálo to nové letiště? A kdy?“
Gigafactory, nebo nic
Podle Valenty lze navíc záměr zneužít. „Vůbec není jisté, zda tam Volkswagen bude stavět - může tam pak vzniknout jakákoliv montovna, a to přeci nechceme,“ podotkl Valenta. Krajský zastupitel a ministr kultury Martin Baxa (ODS) oponoval: „Buď tam bude gigafactory, nebo nic. Nedávalo by smysl rušit letiště kvůli běžné průmyslové zóně.“
Hejtman Rudolf Špoták (Piráti) odhadl, že aktualizace „zásad“ bude trvat devět měsíců až rok. „Podle počtu připomínek,“ dodal. Pro zahájení celého procesu bylo 28 z 38 přítomných zastupitelů, proti pět, mimo jiné plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO).