Hlavní obsah

Kradené ojetiny z ciziny policie bez milosti zabavuje

Právo, Jindřich Ginter
Praha

Policie u nás a v Evropě zabavuje stále více nic netušícím Čechům ojetá auta dovezená ze zahraničí. Důvod: jsou kradená. Dovozci to maskují doklady a identifikačními kódy z jiných vozů stejné značky, které už ale byly v cizině po totálních haváriích sešrotovány. Auto původně zmizelo třeba z Francie, ale techničák je ze španělského vraku.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Lidé, kteří si takovou ojetinu koupí, o tom ale nemají ani ponětí. Tyto „právně závadné“ vozy ale překvapivě bez potíží procházejí evidenčními kontrolami v Česku. Policisté však při kontrolách zabavují taková auta bez pardonu. Nechají šokované cestující věci vyložit a dál pokračuj, jak umíš.

Jedním ze stovek takto postižených motoristů je i Petr K. z Prahy. S dětmi, kamarádem a jeho ratolestmi vyjel loni do Chorvatska ve dva roky starém audi. Při cestě zpět ale na slovinsko-chorvatském pomezí viděl Petr K. svou audinu naposledy.

Vystupte si z vozu! Vyložte zavazadla!

Během patnácti minut slovinská policie zkontrolovala doklady a vysadila rodiny i s bagáží.

„Po třech hodinách strávených na stanici slovinské pohraniční policie jsme se dozvěděli, že auto je v policejním pátrání ve Francii a že vozidlo zabavují. Dostal jsem jen dokument ve slovinštině, kterému jsem nerozuměl. Museli jsme do hotelu a domů jsme se dostali až další den,“ vzpomíná pan Petr. O své audi po třech měsících dohadování s francouzskými úřady definitivně přišel.

Audinu koupil ho od českého dovozce, jenž přitom deklaroval, že je vše právně v pořádku a že ho přivezl z Francie. Bylo řádně zaregistrováno v Česku. Dovozce se pak pomocí právníků bránil, že nemohl vědět, že auto bylo kradené, že odpovědnost za ověření původu auta jde podle našich zákonů na vrub kupujícího.

Dobrý konec za sto tisíc a kupu nervů

O něco lépe, i když s vypětím velkého úsilí a za cenu dalších peněz, dopadl Josef O. z Moravy. Koupil na Slovensku ojetý VW Multivan. S manželkou pečují o čtyři opuštěné děti, a tak na vůz dostali ještě od města dotaci 200 tisíc korun. Celkem volkswagen přišel na půl miliónu. Rok poté auto zabavila Policie ČR.

Na vozidle byly změněny identifikační znaky. Zloději použili VIN a štítky z jiného vozidla, které bylo totálně havarované, a vložili je do vozu odcizeného v Německu. Původního německého majitele odškodnila pojišťovna 35 tisíci eur. Pan J. se obrátil na všechny možné slovenské instituce včetně ministerstva dopravy a vnitra, na slovenskou Asociaci provozovatelů kontrol originality, ale nikdo mu nepomohl.

„O ojetá auta, dovážená k nám z celé Evropy, která prošla evidenční kontrolou v ČR, ale jsou pochybného původu, takto přicházejí ročně stovky českých motoristů,“ potvrdil Právu Martin Pajer, ředitel společnosti, která se zabývá ověřování původu vozidel pomocí počítačového srovnávání údajů z dostupných databází z celé Evropy.

Firma nakonec našla kulantní řešení i pro pana Josefa. Oficiálně vůz odkoupil od německé pojišťovny za čtyři tisíce eur (sto tisíc korun). Musely se vyřídit hromady právních papírů, ale VW dostal zpět svůj původní VIN a je přihlášen jako dovoz z Německa.

Oblíbené stáčení tachometru

„Je už právně čistý. Rodinu to ale hodně stálo,“ shrnul Pajer. Společnost se sice nedozví vše o všech vozech, ale disponuje půlmiliardou záznamů. Srovnává pomocí softwaru naše a zahraniční databáze aut od pojišťoven, dealerů, servisů a evropských aukčních firem. Jen v Česku jí záznamy o opravách a kilometrech posílá na 1700 autoservisů.

„Pokud k nějakému autu nemáme data nebo je tam třeba tříleté vakuum, tak už to samo o sobě může vyvolávat podezření, například na tak časté stáčení tachometru,“ dodal Pajer.

Výběr článků

Načítám