Článek
Podle veřejných zdrojů se jejich cena pohybuje mezi 60 a 90 miliony dolarů za kus, tedy od 1,5 do dvou miliard Kč. Nákup dopravních vrtulníků by tak vyšel na 13 až 20 miliard Kč.
Americký výrobce Boeing vyrobil za 60 let už přes 1200 těchto strojů, které slouží v 19 armádách světa. Stroje, které patří mezi nejrychlejší na světě, firma neustále modernizuje.
Ministerstvo obrany nechce ke koncepci vrtulníkového letectva nic bližšího říkat. „Priorita je pokračovat ve zbavování se zastaralé východní techniky a pořizovat si moderní západní techniku,“ řekla Právu mluvčí obrany Simona Cigánková. Připomněla probíhající nákup 12 vrtulníků Bell a také dar osmi těchto helikoptér od vlády USA.
„Náhrada dopravních vrtulníků bude řešena následně. Předpokládáme, že nejpozději do roku 2030 dojde k zahájení obměny dopravních vrtulníků,“ dodala Cigánková.
Nákup armádní techniky, zvláště letecké, trvá řadu let. Např. akvizici amerických stíhaček F-35 odstartovalo ministerstvo letos, ale předpokládaný přílet prvních strojů se čeká až po roce 2029. Proto obrana bude muset začít vyjednávání o vrtulnících už v nejbližší době.
Česko nabízí Ukrajině výcvik 800 vojáků za miliardu
Armáda má okolo 40 vrtulníků, z toho 30 vrtulníků sovětské a ruské výroby řady Mi. Jejich servis, který má na starosti státní podnik LOM Praha, je ale kvůli válce na Ukrajině čím dál složitější. Strojů Mi-8 a Mi-17 má armáda už jen několik a s jejich provozem skončí do několika let. Modernizovaných helikoptér Mi-171š má 15 kusů a může je provozovat až do roku 2035.
Odborník: Válka obměnu uspíší
Podle leteckého experta Tomáše Souška jsou chinooky dobrá volba. „V kategorii středních až těžších vrtulníků moc na výběr není. Základní úloha těchto vrtulníků je přeprava jednotek a těžšího materiálu do bojových operací. Což jsou úkoly, které armáda potřebuje plnit,“ řekl Soušek. Chinook je podle něj nejrozšířenější střední vrtulník v NATO. „V plánech to je už dlouho, ale válka na Ukrajině to uspíšila, protože vrtulníky Mi-17, případně Mi-171 nepůjde dlouho provozovat,“ uvedl.
Úmysl pořídit osm až devět strojů je podle něj racionální, protože v případě menšího počtu by jakýkoli servis nebo opravy komplikovaly výcvik a nasazení vrtulníků. Alternativou k chinookům by podle Souška mohly být stroje od italského výrobce AgustaWestland AW101 zvané Merlin nebo americké CH-53K od firmy Sikorsky, jež jsou ale výrazně dražší.
Také bezpečnostní analytik Milan Mikulecký souhlasí s tím, že v kategorii středních vrtulníků není moc na výběr a chinook je dobrá volba. Jen se obává, zda ministerstvo dokáže veškerou techniku, kterou chce v příštích letech provozovat, uživit.
Česko dostane od USA osm vrtulníků za to, že své poskytlo Ukrajině
„Nemyslím si, že jsme země, která dokáže utáhnout 24 stíhaček F-35, provoz vrtulníků Bell a k tomu osm devět vrtulníků Chinook. A to nemluvím o tom, že nemáme vyřešeno transportní letectvo a koupi vládních speciálů,“ řekl Právu Mikulecký.
Před dvěma roky obrana podepsala kontrakt s vládou USA za 15,6 miliardy korun na dodání 12 vrtulníků (čtyř bitevních AH-1Z Viper a osmi dopravních UH-1Y Venom). První kusy by měly dorazit příští rok.
Navíc od vlády USA armáda dostane za pomoc Ukrajině darem dalších šest útočných vrtulníků Viper a dva stroje Venom.
Armáda používá ještě 10 záchranářských vrtulníků W3A-Sokol. Vrtulníkové letectvo sídlí na letišti v Praze-Kbelích a u Náměšti nad Oslavou, kam by měly být umístěny americké stroje. Armáda tam už buduje výcvikové centrum a chystá se tam i oprava přistávací plochy.
„Náměšť je dlouhodobě modernizovaná a připravená na americké vrtulníky. Po modernizaci vzletově přistávací dráhy v Čáslavi se bude stejně modernizovat i vzletová přistávací dráha v Náměšti,“ řekla Cigánková. Tyto modernizace letišť by podle ministerstva měly vyjít na další desítky miliard korun.