Hlavní obsah

Koupili dům, hned ho pojistili a za pár dní ho zbourala voda. Nic nedostanete, řekli jim v pojišťovně

Neuvěřitelnou smůlu má rodina z Jesenicka, která krátce před povodněmi koupila sto let starý dům v Domašově. Dům si ihned po zápisu do katastru Tomáš Urban a Aneta Parišková pojistili, kvůli desetidenní karenční době jim ale pojišťovna nevyplatí ani korunu. A aby smůly nebylo málo, vyplaven byl i byt, kde rodina bydlí.

Koupili dům, za pár dní přišla povodeň. Dům strhla a byt, kde dosud bydlí, zaplavilaVideo: Aleš Honus, Novinky

Článek

Tomáš a Aneta žijí se dvěma malými dětmi v bytě v obci Písečná u Jeseníku. Už dlouho plánovali koupit nebo postavit dům v nedalekém Domašově, jedné z části obce Bělá pod Pradědem, odkud oba pocházejí.

Letos na jaře se na ně usmálo štěstí a začali si vyřizovat hypotéku na dům, který si vyhlédli díky inzerátu. Nemovitost koupili za 2,1 milionu korun. Dvacet procent dali ze svého, zbytek pokryla hypotéka.

„Jako zástavu na hypoteční úvěr jsme dali náš byt v Písečné. Převod domu v Domašově trval několik měsíců, čekalo se na schvalovací doložky a pak na zápis do katastru nemovitostí. Hned, když jsem zjistil, že byl proveden zápis v katastru, kontaktoval jsem pojišťovnu a uzavřel pojistnou smlouvu. Za čtyři dny přišla povodeň a z domu zůstaly jen trosky,“ řekl Novinkám Urban.

Pláč a beznaděj. Lidem v Krnově-Kostelci už docházejí síly, někteří mají domovy zničené potřetí

Domácí

Zároveň byl vyplaven i byt v Písečné, kde se svou partnerkou a dvěma malými dětmi bydlí. „V bytě byl metr a půl vody. Přišli jsme téměř o všechno. Byt je zatopený, dům je zralý na demolici,“ dodala Parišková.

Pojišťovna: Karenční lhůta. Smůla. Na shledanou

Největší šok rodina zažila při zjištění, že v pojistné smlouvě je stanovena karenční lhůta na deset dnů. „Když jsem v pojišťovně oznámil pojistnou událost, bylo nám řečeno, že prostě máme smůlu a na pojistné plnění nemáme nárok,“ vylíčil Urban Novinkám traumatizující zkušenost.

Tzv. karenční lhůta je standardním mechanismem, kterým se pojišťovny chrání proti spekulativnímu uzavírání smluv. Její opodstatnění dokládá i fakt, že pojišťovny několik dní před povodněmi v souvislosti s předpověďmi počasí zaznamenaly zvýšený zájem vlastníků budov o uzavření pojistek.

V případě rodiny z Jesenicka však o spekulaci hovořit nelze. Urban tvrdí, že dříve pojistku uzavřít nemohl, protože čekal až na zápis do katastru.

Pojišťovna může vyhovět s vyplacením nad rámec zákona, avšak takové plnění záleží čistě na jejich vůli
Eduarda Hekšová, ředitelka dTestu

To však vyvrací mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek. „Je to právě naopak – klientky či klienti by měli pojistnou smlouvu sjednat už v momentě, kdy jim vzniká pojistný zájem. A to je zpravidla již při podpisu kupní smlouvy nebo smlouvy o smlouvě budoucí,“ sdělil. „V praxi se lze setkat s tím, že při koupi nemovitosti na hypoteční úvěr banka prostředky na účet prodávajícího neposkytne, pokud nemovitost budoucí vlastník nepojistí a pojištění nevinkuluje právě ve prospěch banky,“ uvedl Marek.

Záleží na dobré vůli pojišťovny

Postoj pojišťovny potvrdila i spotřebitelská organizace dTest. Pojistnou smlouvu je podle ní možné sjednat již po uzavření smlouvy o koupi bytu či domu. Pojištěný by pak náhradu za případnou škodu dostal i tehdy, když by vznikla ještě v době, kdy nebyl zapsán do katastru.

Karenční doba je také podle ní v pořádku. „U těchto smluv je obvyklá. Jejich uzavřením obě strany souhlasí, že není možné vymáhat pojistné plnění za pojistnou událost, ke které došlo v karenční době,“ konstatovala ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

„Přestože je karenční doba sjednávána zejména z důvodu možných spekulací, nelze ji obejít ani v případě, kdy ze strany pojištěného ke spekulativnímu uzavření smlouvy nedošlo. Pojišťovna může vyhovět s vyplacením nad rámec zákona, avšak takové plnění záleží čistě na její vůli,“ dodala.

Rodina ale šanci na náhradu má, byť malou. „Doporučuji požádat pojišťovnu o revizi likvidace a neaplikování ustanovení o karenční době s přihlédnutím k výjimečným okolnostem a prokázat, že v době sjednání pojištění riziko zatopení domu neexistovalo,“ řekl právník Lukáš Fládr z advokátní kanceláře BPV Braun Partners.

Záviset ale v tomto případě bude spíše na dobré vůli pojišťovny. „Obávám se, že stížnost na tom nic nezmění,“ míní Aleš Rothbarth ze Skupiny Klik, která provozuje stejnojmenný srovnávač pojištění.

Nevědí, co budou dělat

Zmiňovaný dům je aktuálně v neobyvatelném stavu, stejně jako stovky dalších domů v širokém okolí. „Nad případným rizikem povodně jsme před koupí přemýšleli, přesto jsme byli přesvědčeni, že povodeň dům nezasáhne. Stojí tam už sto let a nikdy v něm voda nebyla, dokonce i při posledních velkých povodních v roce 1997 se voda dostala jen na zahradu,“ dodal majitel domu.

Co bude se svou partnerkou dělat, zatím vůbec netuší. „O dům jsme přišli a byt je zastaven u banky, takže je málo pravděpodobné, že bychom mohli získat nějaký další úvěr. Opravdu netušíme, jak tuto situaci budeme řešit,“ doplnila Parišková. Rodina se zatím pokouší získat nejnutnější prostředky prostřednictvím transparentního účtu. Jeho číslo je 131-3101630267/0100.

Mluvčí pojišťovny na dotaz, zda je možné v některých případech učinit výjimku z karenční lhůty, přímo neodpověděl a odkázal na to, že každý případ je specifický. „Situací se budeme zaobírat a posoudíme ji na základě individuálních okolností,“ dodal mluvčí.

Řeka Opava si vybrala jiné koryto a teče muži přes zahradu. Před domem mu strhla most

Domácí

Výběr článků

Načítám