Článek
Praha původně plochy pro prezentaci politických kandidátů zapůjčovala. Zákon to ale od začátku letošního roku zakazuje.
Město zdůvodňuje jednokorunový nájem tím, že registrované politické strany a hnutí jsou nekomerční subjekty a nesmí generovat zisk. Druhým argumentem pak je zajištění demokratické soutěže, kdy by si v případě tržního nájemného některé politické subjekty nemohly dovolit plochy pronajmout.
Na korunu přijde politická uskupení i pronájem metru čtverečního reklamní plochy v majetku města.
Podmínky platí pro politické strany při volebních kampaních do Sněmovny letos na podzim, pro prezidentské volby na začátku příštího roku a volby do zastupitelstva hlavního města a městských částí na podzim 2018.
Reklamní balast má dostat pravidla
Město v úterý schválilo pravidla pro umisťování reklam na veřejných sloupech, neboť je tímto „balastem” zahlceno. Pravidla mají platit od roku 2018, nosiče však budou mizet postupně s tím, jak budou dobíhat smlouvy.
"Město je dnes zahlceno reklamními nosiči, které nejen tvoří vizuální balast, ale navíc leckdy brání v pohybu po chodníku nebo bezpečnému výhledu v křižovatce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice).
Schválená pravidla regulují velikost reklamních nosičů na sloupech, které budou moci být široké maximálně 80 a vysoké 120 centimetrů. Na některých místech v Praze budou zakázány úplně.
Zmizet by měly z pražských ostrovů, parků a lesoparků, náplavek a cyklostezek. Zakázané budou také v okolí křižovatek a v místech, kde by bránily v rozhledu. V památkových zónách bude moci viset jen nejmenší ze tří formátů reklamy.