Článek
Inspekce jasně popsala, proč lano prasklo. „Významným prvkem přispívajícím k procesu poškození byla zjištěná výrazná koroze jednotlivých drátů tažného lana,“ uvedla DI s tím, že to vedlo k zeslabení lana.
Dráha byla podle inspekce v provozu „bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci vozové brzdy, které byly v minulosti v rozporu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací lanové dráhy neoprávněně odstraněny“.
Inspekce vyčetla provozovateli, tedy Českým drahám, i nedostatečnou údržbu, chybějící záznamy o údržbě i nedůslednost zaměstnanců.
Tragédie na Ještědu přišla poslední den před odstávkou. Od pádu lanovky uplynuly tři roky
Vinu však podle inspekce nese i Drážní úřad, který řádně nevykonával dozor nad údržbou a neodhalil, že „oprávněné osoby vykazovaly dlouhodobě zjevné nedostatky ve své činnosti“.
Lanovka byla podle inspekce uznána za schopnou provozu „přes zjevné rozpory skutečného stavu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací“, což padá na vrub osob, které pravidelné kontroly, revize i zkoušky prováděly.
Kabina lanovky se zřítila 31. října 2021. Uvnitř byl jen průvodčí, který na místě zemřel. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, prožili ale chvíle hrůzy, když zůstali viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavit.
Policie loni obvinila čtyři fyzické osoby a České dráhy z obecného ohrožení z nedbalosti. Dopravce si ale proti stíhání podal stížnost a státní zastupitelství později u Českých drah a jedné fyzické osoby usnesení o zahájení trestního stíhání zrušilo. Vyšetřování dál pokračuje.
Inspekce chce mimořádné kontroly
DI doporučila provedení mimořádné kontroly u provozovatelů lanových drah ohledně evidence údržby a kontrol. Záznamy z měření odezvy pohonů by se podle ní měly stát povinnou přílohou technické prohlídky a zaznamenávány by měly být i veškeré změny softwaru a řídicích systémů.
Právnické osoby provádějící technické prohlídky by měly být kompetentní, nestranné a s platnou akreditací. Z prohlídek by měly být vyloučeny osoby, „které by mohly být ovlivněny komerčními, finančními a jinými zájmy, jež by mohly ovlivnit jejich technický úsudek“. Revize by tak neměli provádět zaměstnanci provozovatele.
Kabinu lanovky na Ještěd navrhne autorka chystaných vozů pro pražský Petřín
České dráhy prodaly obě stanice i pozemky pod lanovkou městu Liberec. Ten plánuje provozovat lanovku novou.
Dvoukabinovou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Několikaletou odstávku kvůli modernizaci už jednou zažila, mimo provoz byla v letech 1971 až 1975.