Hlavní obsah

Kontroly kamionů přitvrdí. Inspektoři dostanou vozy s modrými majáky

Na podnikání v silniční dopravě začne od poloviny příštího roku dohlížet Inspekce silniční dopravy. Bez asistence policie bude kontrolovat technickou způsobilost hlavně nákladních vozidel i autobusů a dodržování povinných přestávek řidičů. Součástí má být měření emisí a zvážení vozidel. Novinku tento týden představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Foto: Tomáš Volf, Novinky

Takto vypadají dnes auta Centra služeb pro silniční dopravu. V budoucnu změní vzhled a přibudou i modré majáčky

Článek

Inspekce vznikne z Centra služeb pro silniční dopravu, jehož současné pravomoci jsou omezené. Počet zaměstnanců zůstane stejný, okolo 80 lidí.

V současnosti může centrum služeb kontrolovat silniční vozidla jen za účasti policie nebo celní správy. Zároveň má jenom omezené možnosti, jak vymáhat sankce za nedodržování pravidel od zahraničních dopravců.

„Kontroloři budou moci zastavovat vozidla, ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce. Budou také moci zabránit v další jízdě vozidla či odebrat doklady nebo registrační značky,“ uvedl Kupka. „Slibujeme si od toho důslednější kontroly a přísnější postih,“ dodal ministr.

Nešvar kamionů opět na scéně. Policie tentokrát na D1 natočila předjíždějící mladou řidičku

Krimi

Po změně volali už delší dobu zaměstnanci budoucí inspekce a zástupci policie, kteří u někdy mnoho hodin trvajících kontrol prováděných odbornými pracovníky jen přihlíželi. Docházelo i k situacím, že policejní hlídku odvolali kvůli urgentní události, kontrola se proto nemohla dokončit a práce přišla vniveč.

Délka kontrol souvisí s tím, že někteří provozovatelé kamionů dnes používají například sofistikovaný software pro manipulace s tachografem, tedy grafickým záznamem rychlosti, případně emulátory, které odpojí přimíchávání aditiva Ad Blue do nafty. Ušetří tak na této příměsi, vůz má ale vyšší emise.

Emise zkontrolují i osobním autům

Autoři změny se inspirovali v Německu, Polsku a zemích Beneluxu, kde silniční inspekce fungují. Náklady na provoz inspekce se předpokládají podobné jako ty dosavadní na provoz centra služeb.

Inspektoři budou moci v oblasti emisí kontrolovat i osobní vozidla, pokud budou mít podezření, že „příliš čoudí“.

Kontroloři mají mít stejnokroje a jasně označená vozidla s modrými majáky. Počítá se s nasazením dvaadvaceti mobilních jednotek, tedy dodávek bílé barvy s reflexním polepem.

Policii by se díky změně uvolnily kapacity pro kontroly například rychlosti či zákazů předjíždění kamionů, kterých má na tuzemských dálnicích po vzoru D1 dál přibývat.

Zákaz předjíždění platí pro kamiony už téměř na celé D1 mezi Prahou a Brnem

Domácí

V rámci změn bude potřeba novelizovat zákony o silniční dopravě, o pozemních komunikacích a o silničním provozu. S plnou účinností se počítá od července příštího roku. 

Ministr dopravy Kupka věří, že pro změny najde podporu napříč politickým spektrem. Doufá ve schválení nejpozději začátkem příštího roku.

Pro zahraniční dopravce je Česko stále zemí, kde hrozí malé riziko v případě porušování předpisů. Důvodem je zejména omezená vynutitelnost právních norem upravujících podmínky provozování silniční dopravy. Vznik silniční inspekce bude podle ministerstva významným reformním krokem z hlediska vymahatelnosti předpisů, a tím také zvýšení bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích.

Vytvoříme silniční inspekci k lepší kontrole kamionů, plánuje Kupka

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám