Článek
Nový úsek se čtyřmi stanicemi na trase A pražského metra byl zprovozněn letos 6. dubna. „Výstavba měla stát 22,6 miliardy korun. V době schválení projektu byly tyto přepokládané náklady o pětinu navýšeny na 27,1 miliardy,” uvedla Gabrielová.
„NKÚ nemohl prověřit, jak Dopravní podnik hlavního města Prahy s většinou těchto prostředků hospodařil a jestli je využil skutečně účelně a hospodárně, protože to neumožňovalo nastavení měřitelnosti celkové prospěšnosti akce a hlavně podle současného znění zákona o NKÚ se na ně nevztahuje kontrolní působnost NKÚ,” oznámila.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Je neuvěřitelné, že takto ohromný balík veřejných prostředků nepodléhá žádné externí kontrole,” prohlásil prezident NKÚ Miloslav Kala. „Myslím, že vývoj situace kolem kontroly prodloužení metra A je dobrým argumentem pro rozšíření působnosti NKÚ na kontrolu skutečně všech veřejných prostředků,” doplnil.
Generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš v reakci uvedl, že NKÚ nabídl možnost kontroly i těch oblastí, na něž nemá úřad ze zákona právo. "Nereagovali a kontrolu přesto dělali. Ta zpráva je pro mne nezodpovědná informace," dodal.
Rozšíření pravomocí NKÚ
Legislativní rada vlády na konci června schválila návrh novely zákona o NKÚ, která má upravit rozšíření pravomocí úřadu. Novela navazuje na změnu ústavy, kterou loni schválila Sněmovna a kterou čeká projednání v Senátu. Podle současného znění ústavy kontroluje NKÚ hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu.
Nově by měl kontrolovat hospodaření s veřejnými prostředky a prostředky z veřejných rozpočtů a také hospodaření s majetkem firem s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku. Někteří odpůrci rozšíření kontrolních pravomocí poukazují na to, že na samosprávy tak dolehnou další kontroly a že je to zatíží.