Hlavní obsah

Kontrolní den na modernizaci stanice metra. Stavbaři na Jiřího z Poděbrad prorazili chodbu k novým výtahům

Praha 3

Jedna z nejkomplexnějších rekonstrukcí stanic pražského metra momentálně uzavřela pro nástup i výstup tu na náměstí Jiřího z Poděbrad. Hornické práce ve stanici linky A odstartovaly již na podzim roku 2021, tehdy začal zhotovitel budovat výtahové šachty a přestupní chodbu. Nyní se povedlo prorazit původní zeď z nástupiště směrem k budoucím výtahům. Bezbariérový vstup plánuje DP Praha otevřít příští rok na jaře, samotnou zrekonstruovanou stanici zprovozní ještě letos. Metro nyní stanicí jen projíždí.

Prorážka výtahů ve stanici metra Jiřího z PoděbradVideo: Novinky

Článek

„Už v září roku 2021 jsme zřídili zařízení stanoviště na samotné ploše náměstí. Začali jsme hloubit šachtu, která je hluboká 31 metrů,“ popisuje stavbu její projektový manažer Jan Panuška.

Z přestupní šachty musí cestující přejít několik metrů k druhému výtahu. „Tyto již sestupují do stanice metra, která je druhou nejhlubší v rámci pražského metra,“ doplnil Panuška.

Druhým výtahem se cestující dostanou do úrovně přibližně 45 metrů pod zemí. Dalších cirka 5 metrů musí ještě zhotovitel hloubit kvůli dojezdu výtahů. Hornická činnost tak bude v místě trvat další přibližně měsíc a půl až dva.

Foto: Novinky

Pohled od výtahové šachty na místo, kde vzniknou vstupy do výtahů. Za stěnou se nachází nástupiště

„Poté zahájíme práce na železobetonových definitivních obezdívkách a následně začneme to bezbariérové zpřístupnění vybavovat technologií. Ta hlavní část jsou výtahy, poté ventilace, osvětlení, požární zabezpečení a podobně,“ upřesnil Panuška ze společnosti Strabag.

Momentálně se stavbařům povedlo prorazit železobetonovou zeď, která byla vybudována v 70. letech. Namísto ní vznikne v severní části právě druhý výstup z metra pomocí dvou výtahů a požárního schodiště.

Nové eskalátory i opravená stanice

Zásadní činností na opravě stanice je podle stavbyvedoucího Petra Veličky výměna tří eskalátorů.

„Aktuálně v eskalátorovém tunelu probíhají práce na vytěžení eskalátorů, které byly rozebrány,“ popsal průběh činností Velička ze společnosti Strabag.

Foto: Novinky

Eskalátorový tunel, v kterém probíhá likvidace základů sovětských eskalátorů

V příštím týdnu chce firma začít s demontáží podhledů celého tunelu, poté se sanací tunelu a následně se stavbou nových eskalátorů.

Eskalátorový tunel ve stanici Jiřího z Poděbrad je druhým nejdelším v Praze, měří přes 73 metrů.

„Zároveň, když se dělá taková zásadní věc, která znepřístupní stanici na 10 měsíců, tak se přistoupilo k zásadní rekonstrukci,“ doplnil Jan Panuška.

Třicet pět metrů pod zemí. Prošli jsme se tunelem, kterým povede budoucí metro D

Domácí

Jak mohou vidět i cestující při průjezdu stanicí, byly sneseny hliníkové obklady i systém zamezující kapání vody do stanice.

„Provádíme sanaci i výměnu dalších technologií, ať už je to osvětlení, ventilace, rozvody, ale i kabelové lávky,“ dodal Panuška.

Cestující ale po rekonstrukci nepoznají kromě nových nerezových eskalátorů žádné zásadnější změny.

Foto: Novinky

Metro stanicí momentálně pouze projíždí

„Záměrem architektů je dosáhnout vzhledu stanice z doby otevření. To, co asi někdo pozná, je, že vrátíme na nástupiště světla do podhledů,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad.

Rušení přístřešků nad vstupy

Jak Novinkám potvrdil Jan Panuška ze Strabagu, dochází i k bourání přístřešků nad dvěma schodišti ve směru k fontáně na náměstí.

„Budou tam jen eskalátory v úrovni povrchu bez těch střech,“ řekl Panuška. Čímž dojde k odkrytí nejen schodiště, ale také nových eskalátorů.

Odkrytí vstupních a výstupních schodišť do vestibulu metra je, stejně jako výstavba výtahu do metra, první fází rekonstrukce celého náměstí.

Foto: Novinky

Likvidace přístřešků u vstupu do metra a zároveň probíhající výměna pohyblivých schodů

První cestující mohli ze stanice Jiřího z Poděbrad odjet metrem 19. prosince roku 1980. Tehdy byla stanice otevřena spolu s úsekem metra z Náměstí Míru na Želivského.

Další bezbariérové vstupy plánuje pražský dopravní podnik v brzké době vybudovat hned na vedlejší stanici „áčka“ Flora a také na trase linky B ve stanici Českomoravská.

Výběr článků

Načítám