Článek
„Už v září roku 2021 jsme zřídili zařízení stanoviště na samotné ploše náměstí. Začali jsme hloubit šachtu, která je hluboká 31 metrů,“ popisuje stavbu její projektový manažer Jan Panuška.
Z přestupní šachty musí cestující přejít několik metrů k druhému výtahu. „Tyto již sestupují do stanice metra, která je druhou nejhlubší v rámci pražského metra,“ doplnil Panuška.
Druhým výtahem se cestující dostanou do úrovně přibližně 45 metrů pod zemí. Dalších cirka 5 metrů musí ještě zhotovitel hloubit kvůli dojezdu výtahů. Hornická činnost tak bude v místě trvat další přibližně měsíc a půl až dva.

Pohled od výtahové šachty na místo, kde vzniknou vstupy do výtahů. Za stěnou se nachází nástupiště
„Poté zahájíme práce na železobetonových definitivních obezdívkách a následně začneme to bezbariérové zpřístupnění vybavovat technologií. Ta hlavní část jsou výtahy, poté ventilace, osvětlení, požární zabezpečení a podobně,“ upřesnil Panuška ze společnosti Strabag.
Momentálně se stavbařům povedlo prorazit železobetonovou zeď, která byla vybudována v 70. letech. Namísto ní vznikne v severní části právě druhý výstup z metra pomocí dvou výtahů a požárního schodiště.
Nové eskalátory i opravená stanice
Zásadní činností na opravě stanice je podle stavbyvedoucího Petra Veličky výměna tří eskalátorů.
„Aktuálně v eskalátorovém tunelu probíhají práce na vytěžení eskalátorů, které byly rozebrány,“ popsal průběh činností Velička ze společnosti Strabag.

Eskalátorový tunel, v kterém probíhá likvidace základů sovětských eskalátorů
V příštím týdnu chce firma začít s demontáží podhledů celého tunelu, poté se sanací tunelu a následně se stavbou nových eskalátorů.
Eskalátorový tunel ve stanici Jiřího z Poděbrad je druhým nejdelším v Praze, měří přes 73 metrů.
„Zároveň, když se dělá taková zásadní věc, která znepřístupní stanici na 10 měsíců, tak se přistoupilo k zásadní rekonstrukci,“ doplnil Jan Panuška.
Třicet pět metrů pod zemí. Prošli jsme se tunelem, kterým povede budoucí metro D

Jak mohou vidět i cestující při průjezdu stanicí, byly sneseny hliníkové obklady i systém zamezující kapání vody do stanice.
„Provádíme sanaci i výměnu dalších technologií, ať už je to osvětlení, ventilace, rozvody, ale i kabelové lávky,“ dodal Panuška.
Cestující ale po rekonstrukci nepoznají kromě nových nerezových eskalátorů žádné zásadnější změny.

Metro stanicí momentálně pouze projíždí
„Záměrem architektů je dosáhnout vzhledu stanice z doby otevření. To, co asi někdo pozná, je, že vrátíme na nástupiště světla do podhledů,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad.
Rušení přístřešků nad vstupy
Jak Novinkám potvrdil Jan Panuška ze Strabagu, dochází i k bourání přístřešků nad dvěma schodišti ve směru k fontáně na náměstí.
„Budou tam jen eskalátory v úrovni povrchu bez těch střech,“ řekl Panuška. Čímž dojde k odkrytí nejen schodiště, ale také nových eskalátorů.
Odkrytí vstupních a výstupních schodišť do vestibulu metra je, stejně jako výstavba výtahu do metra, první fází rekonstrukce celého náměstí.

Likvidace přístřešků u vstupu do metra a zároveň probíhající výměna pohyblivých schodů
První cestující mohli ze stanice Jiřího z Poděbrad odjet metrem 19. prosince roku 1980. Tehdy byla stanice otevřena spolu s úsekem metra z Náměstí Míru na Želivského.
Další bezbariérové vstupy plánuje pražský dopravní podnik v brzké době vybudovat hned na vedlejší stanici „áčka“ Flora a také na trase linky B ve stanici Českomoravská.