Článek
Po revizi rámcových vzdělávacích programů by mělo být eliminováno, případně upozaděno, absurdní biflování, ale žáci by měli získat povědomí o praktickém využití získaných dovedností a znalostí v každodenním životě. Programy mají rozvíjet i čtenářskou, pisatelskou a logicko-matematickou gramotnost.
Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) odpovídají revidované vzdělávací programy „výzvám současné společnosti a potřebám našich dětí“.
První žáci základních škol se s nimi seznámí již v září 2025. Od tohoto data bude možné na základě revidovaných základních vzdělávacích programů vyučovat. Od září 2027 to již bude povinné pro všechny 1. až 6. ročníky. Od září 2031 pak pro všechny zbývající ročníky základních škol.
Veřejná debata o nové náplni učiva nebudí nadšení
Jednou ze zjevných novinek bude výuka angličtiny již od první třídy. Děti by pak ze základní školy měly vycházet s vyšší úrovní angličtiny. Výuka druhého cizího jazyka bude povinná od 7. třídy.
Ministerstvo slibuje i snížení administrativní zátěže pro pedagogy, důraz na prostředí a klima škol.
Pro předškolní vzdělávání, kde budou nové rámcové vzdělávací programy zavedeny od září 2026, se větší podpory dočká rozvoj individuálních potřeb dětí a větší důraz bude kladen i na podnětné a respektující prostředí.
Celý proces revidování vzdělávacího kurikula začal v roce 2021 a zapojilo se do něj přes 600 odborníků. Letos na jaře proběhly konzultace, na jejichž základě byla připravena finální podoba dokumentu.