Článek
Komisi tvořilo deset členů, osm hlasovalo pro jižní variantu, dva se zdrželi, uvedl její člen a děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle Moose je jižní varianta z dopravního hlediska lepší, protože na sebe naváže tranzitní dopravu. Pokud by okruh vedl dál od Prahy takzvanou severní trasou, přeprava by využívala z velké části vnitřní městský okruh, který by byl přeplněn. Moos dodal, že jižní trasa je také "jediná možná v reálném čase a jediná možná z hlediska územních plánů Středočeského kraje a města Prahy".
Podle Hodače se o severní variantě přestalo uvažovat také proto, že ji zamítl Úřad pro jadernou bezpečnost. Dálnice by totiž vedla v ochranném pásmu kolem jaderného reaktoru v Řeži u Prahy.
Komise byla ustavena na základě rozhodnutí vlády, pět členů jmenovalo ministerstvo dopravy a pět ministerstvo životního prostředí. Komise měla zpětně prověřit celou přípravu stavby. "Zcela jasně se prokázalo, že tam se žádné divočárny nedějí," řekl Hodač. "Jednání bylo náročné, tvrdé ze všech stran, ale velmi korektní," doplnil Moos.
Suchdol se odvolá na konci září
"(Odvolání) bude těsně před 28. zářím, tedy před vypršením lhůty, protože jde skutečně o obsáhlý materiál," řekl Novinkám starosta Suchdola Petr Hejl. Dodal, že po věcné stránce bude Suchdol postup koordinovat s další zainteresovanou městskou částí, Dolními Chabry. "Odvolání ale podá každá městská část formálně za sebe," dodal.
Stavební odbor pražského magistrátu vydal územní rozhodnutí k pražskému silničnímu okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí v pátek, vybral takzvanou jižní variantu, podle které povede obchvat přes Suchdol. Okruh by tak podle magistrátu měl vést přes chráněná území Sedlecké skály, Zámky a přírodní park Drahaň-Troja. Zahrnuje také řadu náročných staveb, jako je tunel v Suchdole, tunelový přivaděč Rybářka nebo dvoupatrový most přes Vltavu.
Moos: jižní trasa je pro dopravu výhodnější
S jižní variantou nesouhlasí jak zainteresované městské části, tak ministerstvo životního prostředí (MŽP) a občanská sdružení, která prosazují tzv. severní variantu. Ta je sice výrazně delší, ale protože na ní má být jen jeden most a jeden tunel, byla by také o dost levnější. Tuto cestu doporučila i studie poradenské společnosti Mott, kterou si objednalo ministerstvo dopravy.
Podle Moose vyšší stavební náklady vykompenzují u jižní trasy přes Suchdol výhody pro dopravu. Moos připomněl, že proti severní trase se postavilo zastupitelstvo Středočeského kraje a 15 středočeských obcí.
Vydané územní rozhodnutí zatím nenabylo právní moci, do měsíce je možné se proti němu odvolat. Po odvolání bude věc posuzovat ministerstvo pro místní rozvoj. Jeho rozhodnutí pak bude konečné, napadnout je bude možné pouze soudní žalobou.
Podle MŽP je rozhodnutí magistrátu protizákonné
Podle mluvčího MŽP Jakuba Kašpara stavební odbor svým rozhodnutím nerespektoval doporučení ministerstva. Zřejmě tak rozhodl v rozporu se zákonem., uvedl mluvčí na začátku týdne. MŽP při posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) doporučilo severní variantu přes Řež. Ministerstvo nyní zkoumá právní možnosti, kterými by magistrát donutilo k nápravě.
"Výsledek hlasování komise nepovažujeme za šťastný, nicméně těžko na něm můžeme něco změnit," uvedl ve středu Kašpar. Podle něj by však i jižní varianta měla respektovat podmínky EIA. "To územní rozhodnutí nečiní," dodal.
MŽP považovalo jižní trasu za krajní řešení pro případ, že by se nepodařilo dojednat vedení severní varianty kolem Ústavu jaderného výzkumu Řež. To se však vloni podařilo.
Podle MŽP je rozhodnutí zřejmě v rozporu se zákonem i příslušnou evropskou směrnicí k posuzování vlivů na životní prostředí. "Pražský magistrát při přípravě rozhodnutí nerespektoval dokumentaci a stanovisko EIA ani to nezdůvodnil, ačkoli to platná legislativa požaduje," uvedl ministr životního prostředí Martin Bursík. Investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), si navíc k předložené variantě nevyžádal vyjádření MŽP.
MD: severní trasa není prověřená
Za skandální a nezákonné považuje vydané územní rozhodnutí také Karel Čapek ze Společnosti Šáreckého údolí. "Jižní varianta je v rozporu s evropskými předpisy, které požadují, aby silnice transevropské dopravní sítě neprocházely sídelními útvary, ale vedly okolo a aby byla oddělena dálková tranzitní doprava od místní," poznamenal Čapek.
Ministerstvo dopravy, ŘSD a pražský magistrát ale jižní variantu okruhu prosazují. Ta podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače odpovídá současnému územnímu plánu. "Severní trasa není dostatečně prověřená, dosud se například neprozkoumalo místní podloží," řekl Hodač. Severní varianta by podle něj navíc mohla zasáhnout do okolních průmyslových zón. "To by pak bylo na arbitráž," dodal.
"Tahle varianta byla pro město ta jediná správná," řekl ke zvolené trase mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové by se ideálně mohlo začít stavět v polovině roku 2010.