Článek
Hlavní slovo bude mít ale vláda, jenž má o nákupu začít jednat zřejmě již příští týden. "Roli hrála hlavně cena," sdělil Právu zdroj, který nechtěl být jmenován. Podle jiného pramene se do celkového výsledku cena promítla z 50 procent, z 35 procent technické parametry a 15 procent průmyslová spolupráce, tzv. offsety. Ministerstvo obrany již dříve deklarovalo, že je ochotno za transportéry zaplatit až 25,3 miliardy korun.
Dalším faktorem v posuzování byla výše nákladů na celoživotní servis transportérů. Podle informací Práva Steyr své náklady na servis -od roku 2007, kdy by měly být dodány první stroje, do roku 2032 - spočítal na pět miliard korun. Patria si své práce cení dvojnásobně a pochybuje, že by konkurence své náklady na servis dokázala stlačit na polovinu.
"Vzhledem k tomu, že jde o obdobné typy vozidel s obdobnými subsystémy, a vzhledem k tomu, že AMV má podstatně vyšší podíl komerčně dostupných součástek, zdají se nám náklady Steyru v takovéto výši podhodnocené," řekl ve středu Právu Jiří Mareš z Patrie. Zástupce Steyru Jan Piskáček se ohradil, že kalkulace nákladů je reálná. "Zakládají se na tom, že výroba bude v co největší míře přenesena do ČR. A také blízkost Vídně, jako podnikové centrály, má ekonomický dopad," uvedl Piskáček.
Poradci nedoporučili informovat veřejnost
Ministerstvo obrany se nechce k tendru vyjadřovat. "Do rozhodnutí vlády nechceme nic komentovat," uvedl ve středu mluvčí Andrej Čírtek. Resort chtěl o výsledcích, ke kterým komise dospěla, informovat již minulý pátek. Svolal proto i tiskovou konferenci, na které k překvapení novinářů ministr Karel Kühnl pouze sdělil, že komise zasedá dál.
"Poradenská firma (PriceWaterhouseCooper) nám na poslední chvíli doporučila, abychom výsledky komise nezveřejňovali, že se tak vyhneme zbytečným problémům," řekl ve středu Právu zdroj z ministerstva.
Podle plánu by o zakázce měla vláda rozhodnout do února. Na jaře by pak měla podepsat smlouvu s vítězem, který by na začátku příštího roku měl dodat první stroje.