Článek
Při kontrole Libeňského mostu po trochu silnějších lednových mrazech bylo zjištěno, „že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků“. Proto byl minulý týden ve čtvrtek 11. ledna most částečně uzavřen. TSK nyní řeší podepření mostu a další opatření, aby mohl být provoz v celé délce stavby obnoven.
„Náklady, ani rámcově, zatím vyčísleny nemáme,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí TSK Barbora Lišková s tím, že se nyní ještě řeší, jak by například měla podpůrná konstrukce vypadat.
Co s mostem? Politici nebyli schopni se dohodnout
O tom, že je most, který byl vystavěn v roce 1928 a nikdy nebyl opravován, ve špatném, až havarijním stavu, se přitom mluví roky. Vinu na současné situaci i na dodatečných nákladech z kapes daňových poplatníků nese dlouhodobá neschopnost pražských politiků se dohodnout, zda most opravit, nebo zbourat a vystavět repliku.
Libeňský most je trnem v patě pražských politiků. Opraven ale mohl být už roky
Nejlevněji by zřejmě vyšla demolice a nová stavba mostu. Když tuto variantu prosazoval v roce 2018 někdejší náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), hovořilo se tehdy o částce zhruba 600 milionů korun. Dnes by to bylo vzhledem k nárůstu cen práce i materiálu více. Variantu tehdy podporovali i odborníci.
Naopak kvůli historickému významu jedinečného kubistického mostu to odmítla část magistrátní koalice či iniciativa „Libeňák nebourat a nerozšiřovat“, za níž stál Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora pro dopravu v letech 2018 až 2023.
Minulé vedení Prahy v čele se Zdeňkem Hřibem (Piráti), nynějším náměstkem pro dopravu, pak rozhodlo, že se most zrekonstruuje, a vysoutěžilo zhotovitele – konsorcium firem vedené společností Metrostav TBR, tvořený Metrostavem a firmami SATRA a SHP. Cena rekonstrukce byla vysoutěžena na částku 2,1 miliardy korun.
Není žádným tajemstvím, že je Libeňský most ve špatném stavu. To se ví už od 90. let. Přesto naši předchůdci dál zanedbávali údržbu a most ještě víc chátral.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) January 12, 2024
Naštěstí díky důslednému monitoringu, který jsme zavedli při plánování rekonstrukce soumostí, jsme včas odhalili… pic.twitter.com/rpXADBF2Ub
Podle tehdejšího plánu měly být z původního mostu zachovány obloukové konstrukce, které měly propojit nové mostní konstrukce, aniž by byl narušen historický ráz mostu.
Kvůli horšímu technickému stavu, než se původně předpokládalo, došlo v roce 2023 k úpravě plánu a přistoupení k rozsáhlejší rekonstrukci. Fakticky tak podle aktuálního plánu bude nakonec stejně zbourán celý most, až na pilíře, na nichž následně bude vystavěna replika původního mostu.
Úplně novou konstrukci má mít tzv. inundační most na pravém břehu Vltavy, tedy přesně ta část, která je nyní v akutním havarijním stavu a je uzavřena. Navzdory většímu rozsahu by podle dřívějšího vyjádření ředitele TSK Jozefa Sinčáka neměla být cena, konkrétně vysoutěžených 2,1 miliardy, změněna.
Zda to tak opravdu bude, je nyní otázkou i s ohledem na současné vícenáklady způsobené letitým váháním a neřešením technického stavu mostu.