Článek
O nutnosti odložit zahájení provozu informoval Tomáš Krebs z Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). „Z důvodu klimatických podmínek nemohla být dokončena poslední etapa rekonstrukce tramvajové trati v ulici U Šamotky. Tři předchozí etapy už jsou dokončené, rekonstrukce posledního úseku byla ale od počátku doprovázena událostmi, které ovlivnily průběh prací, a tedy i termínů dokončení staveb,“ uvedl Krebs.
Zpoždění nastalo především během povolování přeložky nízkého napětí, což nemohl DPMLJ ovlivnit. „Plánované termíny navazujících staveb, jako jsou například opěrné zdi nebo kabelovody, se tak opakovaně posouvaly,“ vysvětlil Krebs.
K dokončení celé trati zbývá už jen zhruba posledních 150 metrů, tramvají lze ale z Liberce zatím dojet jen do Vratislavic nad Nisou. Až do Jablonce bude možné dojet teprve v novém roce, a lidé tak musí nadále využívat náhradní autobusovou přepravu. „Práce budou pokračovat s ohledem na klimatické podmínky tak, aby bezpečný provoz tramvají do Jablonce nad Nisou mohl být zahájen v co nejbližším možném termínu,“ ujistil Tomáš Krebs.
Unikátní přejezd
Díky rekonstrukci se celá tramvajová trať mění k nepoznání. Nové koleje se pokládaly na celé trati od Liberce až do Jablonce a nad nimi se natahovaly nové kabely trolejí. Součástí modernizace je také výstavba unikátního společného přejezdu pro tramvajovou i železniční trať v Proseči nad Nisou.
Takový přejezd v Česku dosud není. „Bude to taková česká rarita a dělá se to, protože Proseč bude přestupním místem mezi železnicí a tramvají. Bude tam i společné nástupiště. Nejdříve vznikne jeho tramvajová část a Správa železnic pak bude dodělávat i tu železniční,“ řekl provozní ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.
Modernizace celé trati měla původně vyjít na tři čtvrtě miliardy korun. Kvůli covidu, inflaci a zdražení oceli by ale nakonec měla stát 900 milionů korun, z toho 622 milionů by měla pokrýt dotace od ministerstva dopravy.