Článek
Znalecké šetření, které začalo měsíc po květnovém ukončení sčítání, potvrdilo problém s našeptávačem adres. Stále se ale rozplétá spor, zda jej zavinil OKsystem, či ne.
„Je možné konstatovat, že příčina i její faktory uváděné ve vyjádření dodavatele nejsou v rozporu se závěry výsledného znaleckého posudku. V tuto chvíli se ještě čeká na podrobnější právní analýzu,“ řekla Právu mluvčí sčítání Jolana Voldánová.
Výsledky očekává do konce listopadu.
Problém se staršími průkazy
Že databázi přetížil modul našeptávače adres, připustil i OKsystem.
Podle firmy k přetížení přispěl „extrémní nápor uživatelů, nestandardní chování některých uživatelů v rámci formuláře během vyhledávání adresy i chybné údaje v poskytnutých adresních datech“.
Odborníci: Kolaps sčítání lidu jen zvýraznil problémy státu s IT
Český statistický úřad (ČSÚ), který sčítání organizoval, podle Voldánové stále posuzuje spoluodpovědnost zúčastněných stran za tento incident a faktory, které k němu vedly.
Smluvní pokuta je stanovena na 20 tisíc korun za každých 15 minut nedostupnosti, tedy 80 tisíc korun za hodinu.
Za vývoj aplikace a její provoz by měl stát OKsystemu zaplatit přes 32 milionů korun. Všechny peníze ještě uhrazeny nebyly právě proto, že se stále řeší případná sankce. Sčítání online se nakonec prodlužovalo.
ČSÚ tvrdí, že důvodem nebyl tolik úvodní výpadek, ale především snaha omezit šíření covidu osobním kontaktem.
Při sčítání se zapomnělo na 20 tisíc seniorů se starými občankami
Výpadek nebyl jediným problémem online sčítání. Jak už Právo upozornilo, systém nepočítal s držiteli starších občanek, lidé se s nimi nemohli přihlásit. ČSÚ s OKsystemem to vyřešily až týden po zahájení sčítání.